Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martinell82
Det finns 4 kablar till motorn. Jämförde på polarens kontakt. Jag har en tunn kabel precis som han har, resten är lite grövre. Typ minus och plus. Och han har ca 12v på den tunna konstant. Och min ligger på 1volt. Där ligger nog felet. Men vart leder den? Till cem? Och vad kan ha hänt 🤔
av Martinell82
Enligt elschema så är det den tunna blå/vita kabeln som går till cem. Om cem går sönder så borde jag väl ha fler problem? Kan det vara avbrott på kabeln
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Martinell82 skrev:Det finns 4 kablar till motorn. Jämförde på polarens kontakt. Jag har en tunn kabel precis som han har, resten är lite grövre. Typ minus och plus. Och han har ca 12v på den tunna konstant. Och min ligger på 1volt. Där ligger nog felet. Men vart leder den? Till cem? Och vad kan ha hänt 🤔
Har du mätt när den varit frånkopplad från motorn?
I så fall är det troligtvis kabelfel/överledning till jord någonstans eller internt fel CEM.
av Martinell82
kebabpizza skrev: tor 30 jul 2020, 10:02
Martinell82 skrev:Det finns 4 kablar till motorn. Jämförde på polarens kontakt. Jag har en tunn kabel precis som han har, resten är lite grövre. Typ minus och plus. Och han har ca 12v på den tunna konstant. Och min ligger på 1volt. Där ligger nog felet. Men vart leder den? Till cem? Och vad kan ha hänt 🤔
Har du mätt när den varit frånkopplad från motorn?
I så fall är det troligtvis kabelfel/överledning till jord någonstans eller internt fel CEM.
Den är mätt när den är frånkopplad.
av Martinell82
Bild
kebabpizza skrev: tor 30 jul 2020, 10:27 Långskott, men har du även kollat alla inblandade säkringar?
Dom som är rödmarkerade i schemat t.e.x.
Enda säkringar a jag kollat är den till vindrutetorkare fram under huven. Har du tips på nån annan. Vet inte hur jag bifogar en bild på schemat
av Martinell82
Martinell82 skrev: tor 30 jul 2020, 11:13 Bild
kebabpizza skrev: tor 30 jul 2020, 10:27 Långskott, men har du även kollat alla inblandade säkringar?
Dom som är rödmarkerade i schemat t.e.x.
Enda säkringar a jag kollat är den till vindrutetorkare fram under huven. Har du tips på nån annan. Vet inte hur jag bifogar en bild på schemat
Är så kass på att läsa elschema. Men vilken säkring är dom rödmarkerade
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]