Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jensen
Alltid tråkigt när man får problem med rost, men jag tycker att det är
väldigt viktigt att poängtera att V70N har ett utav marknadens bästa rostskydd och inte är direkt känd för att rosta sönder.
Man måste ju även vara medveten om att andra faktorer kan påverka att en bil rostar tidigt.
Kan ju vara så att en bil varit med om nån skada på nån specifik del
där en mindre seriös lackerare gjort jobbet t.ex.
Finns många olika skäl till att en bil börjar rosta tidigare än vanligt.
Innan man klagar så skall man se till att få rostangreppet kollat.
av HenkeG
Jag var med om samma sak... beställde tid på Bilia Segeltorp. Jag visade hur det såg ut och de svarade: Garantin gäller bara om det är "genomrostat" alltså hål rätt igenom. Jasså sa jag, då väntar jag tills det har rostat igenom och kommer tillbaka om ett par år. "Näe då gäller inte garantin, för då har du inte gjort vad du kunnat för att stoppa rosten".
Vad ska jag göra då? frågade jag.... "Jaa, du får slipa och sen lägga på lite hammarlack på det där"... kul på en så pass ny bil...
Användarvisningsbild
av Scania
HenkeG:

Det låter som moment 22...
Användarvisningsbild
av greeeken
HenkeG skrev:Jag var med om samma sak... beställde tid på Bilia Segeltorp. Jag visade hur det såg ut och de svarade: Garantin gäller bara om det är "genomrostat" alltså hål rätt igenom. Jasså sa jag, då väntar jag tills det har rostat igenom och kommer tillbaka om ett par år. "Näe då gäller inte garantin, för då har du inte gjort vad du kunnat för att stoppa rosten".
Vad ska jag göra då? frågade jag.... "Jaa, du får slipa och sen lägga på lite hammarlack på det där"... kul på en så pass ny bil...
Eller så säger du , ja är ingen rostexpert jag kan inte sådant ,sysslar inte med sånt, risken är att det blir fel.
Om man inte kan vad ska man göra då?

Han har fel det måste inte ha rostat igenom, beror på hur stort område rosten är på, det är det som gäller , iallfal lenligt Volvia när jag frågade i samband med köp av bil.
Användarvisningsbild
av dave
http://i39.photobucket.com/albums/e187/ ... kskada.jpg

Så ser den ut, var på brandtbil i stan o där konstaterade killen direkt "det är inte igenomrostat så det står inte volvo för" Sen började han tjöta om att bilen kunde varit med om en skada och då vet man inte vem som gjort jobbet. Jag sa då: kolla upp om den är skadad då? är den inte det så har volvos orginallack börjat rosta utan att det finns en yttre påverkan". Då tjurade han till o började tjata om att man inte ska köpa bil privat, svarade då att jag tjänade en hel del pengar på att inte köpa till hans företags ockerpriser. Då kontrade han med att om jag köpt bilen av dem så hade de fixat det direkt. Bra sa jag, men om jag tar det på försäkringen så kostar det 3000 självrisk och då har jag fortfarande tjänat runt 17000 kr på att köpa den privat (de hade en liknande bil, dock utan läderklädsel och som gått mer som kostade 20 000 mer än den jag köpte).

Hade fundering på att åka till bilia i en närliggande stad och be dem kolla, men läste här ovan att de var kinkiga med att fixa det då det inte rostat igenom: Ska jag vara så fräck att jag gör sönder en av lackbubblorna? då har det rostat sönder och bör kunna åtgärdas. Om inte det funkar måste jag göra sönder dem ändå och slipa och fylla i med färg så det spelar egentligen ingen roll.

E nu gott trött o arg på detta jävla horföretag som fan inte kan fixa smågrejor utan ska krångla.

Dave
av sportbilsentusiasten
Nej, gör inget!
Är det på listen under rutan... eller framåt....bakåt...
Lacken ser lite "skrynklig" ut, säker dörren inte är omlackad?
av Kena
Köper inte Volvo in bilar av privatpersoner? då borde väl man kunna göra det själv. Håller med de ockerpriser de har på Volvo betalar inte jag. "Tjänade 30000kr" på att köpa privat på en V70 som gått 7000mil jämfört med firmans som gått 11000 mil på en x-akt likadan bil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är volvo som avgör om det skall repareras eller ej, inte återförsäljaren. Be återförsäljaren ta kort och skicka in till volvo pv. Volvo brukar generellt sett ha ganska bra goodwill för rostangrepp.

/Martin
Användarvisningsbild
av dave
MartinS skrev:Det är volvo som avgör om det skall repareras eller ej, inte återförsäljaren. Be återförsäljaren ta kort och skicka in till volvo pv. Volvo brukar generellt sett ha ganska bra goodwill för rostangrepp.

/Martin
Tja jag vill inte ha o göra med den muppen igen, han sa att volvo är svåra att få något av efter ca 4 år, under de fyra första åren kan man få igenom en hel del via goodwill, men då måste man ha köpt och servat bilen hos firman??? han sa en massa annan skit men jag tröttade, slutade lyssna o sen gick jag...

Han ringde mig tidigare idag efter mitt förra inlägg och sa att han kunde inte se vad som hade hänt men bilen hade åtgärdats i göteborg på bilia där 2002, men kunde inte se vad som gjorts.

Tycker att det ska ligga på volvo o bevis att något obehörigt har gjorts med dörren, eller vad tycker ni?

Vart ska jag vända mig nu? Volvo centralt verkar svårt att få tag i.

Kolla denna bilden, kanske bakdörren är ommålad o det gjordes ett pissjobb? blir skoj o spåra.
http://i39.photobucket.com/albums/e187/ ... skada2.jpg

Dave
Användarvisningsbild
av MartinS
dave skrev:Volvo centralt verkar svårt att få tag i.
Ring till växeln och be att få prata med kundtjänst, det är inte alls för svårt faktiskt.

/Martin

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]