Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Osram skrev: sön 21 jun 2020, 18:16 Jo, man får väl göra det på "premiumbilen".
Handlar nog om att Volvo vill att det ska vara så, lite små jobbigt att byta pga just säkerheten. Den adaptiva är mycket säkrare än den vanliga. Tycker den fungerar bra, du kan väl ändra till första strecket så bromsar den in mycket senare?
Inte ofta jag hört om någon som inte gillar den adaptiva. Jag tycker den är suverän. Lite irriterande ibland på motorväg när man kommer ikapp lastbilar men då minskar jag avståndet till minimum. Den lilla irritationen vägs lätt upp hur bra det är i alla andra tillfällen, ge den en chans.
valln skrev:Ett problem med den adaptiva farthållaren är att bilen bromsar bort energin...
Absolut, om du inte byter till omkörningsfilen i tillräckligt god tid. Tyckte också att bilen bromsade in alldeles för tidigt bakom framförvarande men det kan man dels reglera med avståndsknapparna och sedan har jag lärt mig hur den beter sig så det är väldigt sällan den bromsar in. Byter fil lite tidigare än jag har gjort på andra bilar bara. :-)
Och i ärlighetens namn så fungerar Volvos adaptiva farthållare tio gånger bättre än många konkurrenters...
Jag ser innan på hastighetsmätaren hastigheten på bilarna framför och detta innan den saktar in, så då kan jag välja om jag vill köra om eller inte. Sen att man ibland på 2+1 vägar får slå på blinkersen lite innan det blir tvåfiligt är en vanesak, då den börjar accelerera lite före.

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]