NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wendigo
Ledsen för dubbelpost men jag har spelat in motorljudet och vore tacksam om ni med öra för det mekaniska kunnat lyssna och ge en bedömning!
Det är oehört svårt att få till ett exakt ljud av hur motorn låter, vissa ljud (som till exempel det metalliska tickandet på tomgång) förstärks kraftigt under inspelningen.
Det vinande ljudet har vart där sen jag köpte bilen, generator och ac pump vart nybytta då (~ 2 år sedan), således har jag ingen aning om vad det egentligen är men det verkar ofarligt.

Det jag mest är intresserad av är om det hörs något som kan ha skadats utav oljehistorien, lager etc.

https://www.youtube.com/watch?v=M6-hjxnXeXg

Användarvisningsbild
av HCP
Tycker inte den låter olik andra motorer i normalt skick, nästan lite tystare.

Så här låter min 2.4i - 05 med knappt 16k på mätaren, ignorera gnället de var trasigt membran.
Ljudet togs upp via extern mic dock så det är förstärkt åt alla håll.

Exempel på hur en B5244T3 låter (turbomotorn) som körts slut på olja och lagren gick åt pipan.
De glappade rejält och hade bara blitt körda knappt 5km på dålig oljenivå.

av Wendigo
Aah, du är grym! Dåliga lager lät väldigt distinkt så det borde jag kunna höra. Har inte kört bilen mer än ner till affären cirka 1 km och det lät inget konstigt. Däremot vart jag ute och tittade på bilen nu, när jag såg din titel om PCV valve tänkte jag till lite och tydligen kan den bli igensatt.

I alla fall, ovansidan av den här mojängen har olja på sig;

Bild

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]