Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DoktorJon
Storfot skrev:En till sak, om det bara läcker lite så behöver du ju inte agera köparens advokat heller och upplysa om att reparationen är dyr och att vevhusventilationen behöver rengöras. "Läcker lite olja bakom kamremmen" räcker ju för att vara ärlig och så får köparen dra sina egna slutsatser.
Varför inte vara helt och hållet öppen med vad man vet?
Fattar inte varför folk väljer att mörka vad de redan vet och blivit upplysta av en verkstad.
Jäkligt dåligt tips.
av Storfot
Det handlar inte om att mörka något så länge han upplyser om symptomen. Säkert 50% av alla gamla V70 som säljs är i behov av en rengöring av vevhusventilationen. Det finns ingen anledning att man ska hamna i sämre läge än andra bara för att man skaffat sig lite mera kunskap. Köper man en bil för 9000 och dessutom blir upplyst om vilka felsymptom den har så har man inget att klaga på tycker jag.
av DoktorJon
Storfot skrev:Det handlar inte om att mörka något så länge han upplyser om symptomen. Säkert 50% av alla gamla V70 som säljs är i behov av en rengöring av vevhusventilationen. Det finns ingen anledning att man ska hamna i sämre läge än andra bara för att man skaffat sig lite mera kunskap. Köper man en bil för 9000 och dessutom blir upplyst om vilka felsymptom den har så har man inget att klaga på tycker jag.
Det handlar ju om att mörka om du väljer att inte berätta det du själv blivit upplyst om. Dvs, en dyr reparation. Sen kan man såklart göra som man vill, men har svårt att förstå varför man vill vara åt det oärliga hållet för att få in någon ynka tusenlapp istället för att sova gott om nätterna med ett rent samvete. Finns väldigt många okunniga som köper bilar och kanske inte förstår hur pass mycket det kan läcka eller vad reparationen kan kosta. Lätta för många att lura, vilket är trist.
av Storfot
Jag skulle nog säga att de allra flesta som har en bil som börjar läcka olja gör rent den och säljer / byter in den fort som attan för att sedan bedyra att "det hade jag ingen aaaning om, det måste ha blivit nu". Det ligger närmare min definition av att mörka.
Visst är det helylle att göra som du säger och berätta allt man vet, men så länge man upplyst om felet så anser jag att man gjort rätt för sig.
av Storfot
Jag sålde förresten en -V70 för ett par månader sedan med upplysning om alla småfel såsom "stolsvärme fungerar inte". Två dagar senare var den utannonserad på Blocket av en bilfirma för lite drygt dubbla priset...hand upp alla som tror att motsvarande info gavs i den annonsen.
(Sorry för att tråden drog iväg lite offtopic nu.)
Användarvisningsbild
av 144
Det var jag som i en privat konversation med PetePetrol värderade bilen till runt tio tusen men jag ser att ni inte håller med, jag räknade ut att det skulle kosta mig 2000kr att laga bilen då jag redan har verktygen för att låsa kammarna och att den sen skulle gå att sälja för minst 20'000kr. Jag antar att ni värderar tiden annorlunda. :-)

Storfot skrev:Jag sålde förresten en -V70 för ett par månader sedan med upplysning om alla småfel såsom "stolsvärme fungerar inte". Två dagar senare var den utannonserad på Blocket av en bilfirma för lite drygt dubbla priset...hand upp alla som tror att motsvarande info gavs i den annonsen.
(Sorry för att tråden drog iväg lite offtopic nu.)
Jag känner igen det där; min syster bytte in sin 940 och när bilfirman sedan la ut den på blocket trodde man inte att det var samma bil. Vi skickade med ett utskrivet exceldokument med allt som vi hade gjort med bilen (hon var inte enda ägaren) och det blev "fullständig dokumentation" i annonsen, 15-tumsfälgarna blev 16 tum osv.
av sicnarf
Då kan du, 144an, köpa den för 8-9000 kr och lätt tjäna 10000 kr på detta om du kan sälja den för 20000 kr. Du har ju verktyg och kunnande som du säger, eller hur? Lättförtjänta 10 laxar! ;-)
av MickeM
Det är klart att den som har verktyg, kunnande lust och TID kan göra sig en bra affär, även för 9000kr.
Oavsett laga-sälj-gör-vinst, eller -laga-ha-billig-bra-bil.
Men, säljaren vill sannolikt bli av med bilen, och chansen att någon med ovanstående förutsättningar ska slå till omedelbart är ganska liten. Sänker man priset blir det fler intressenter, och snabbare såld bil.

Det är alltid övervägande, som ingen vet bättre än säljaren själv som fritt kan värdesätta sin bil.
Är det inte bråttom kan man ju sätta högre pris, och jobba sig neråt vid behov.

Jag anser i övrigt, att bara köparen är tydligt informerad om kända brister, har säljaren gjort sitt.
Man måste inte skriva på näsan, ELLER förminska felen.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av 144
sicnarf skrev:Då kan du, 144an, köpa den för 8-9000 kr och lätt tjäna 10000 kr på detta om du kan sälja den för 20000 kr. Du har ju verktyg och kunnande som du säger, eller hur? Lättförtjänta 10 laxar! ;-)
Ja, hade jag haft tid skulle det inte kosta mer än så att fixa den men jag jobbar redan 110%. :sick:

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.