Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är inga splines egentligen, utan bara spår så det ska kunna vara mer exakt passning.
Men, knacka ner den, lägg den i länkarmen och låt länkarmen hålla upp den medan du drar upp den med skruvarna.

När du har släppt sådär får du vara MYCKET FÖRSIKTIG så du inte drar isär drivaxelns inre knut för långt. Då ramlar den isär.
Drygt och kladdigt.

Man kan egentligen inte montera spindelleden sådär, och därför finns ett montageverktyg ändamålet med styrpinnar.
Men lägga den i länkarmen och dra upp den är det enklaste.
MickeM skrev: tor 11 jun 2020, 20:11….
När du har släppt sådär får du vara MYCKET FÖRSIKTIG så du inte drar isär drivaxelns inre knut för långt. Då ramlar den isär. Drygt och kladdigt...
Finns det något sätt att byta spindelled, där man inte riskerar att sära på drivknuten? (med medföljande utmaningar)

Vid montering finns bara två sätt (vad jag förstår)
- Fästa spindelleden lätt i länkarmen och försöka passa in spindelleden i hjulspindeln och dra fast (så gjorde jag)
(Funderar om den spindelled jag har, kan blivit skadad på något sätt eftersom den till en början var svårt att få rätt vinkel)
Vet inte vad spindelledshuset är gjort av. (men borde vara någon gjutning - tycker jag) dvs ganska stabil...

- Passa in spindelleden i hjulspindeln och dra fast samt sedan försöka få in spindelleden i länkarmen (lättare?)
Oj! (är det någon som gör så på verkstäder?) Absolut säkrare metod, för problem som kan uppstå med drivaxeln.
En notering jag gjorde.... - centrumbulten - Här framgår varken byte av bult (sträckbult), locktite eller moment... (enkelt?) Centrumskruv drivaxel fram - Volvo V70 2,5 AWD (samt andra länkar)
Jag skruvade aldrig lös stötdämparen (för att inte tappa kontrollen över drivaxeln) utan istället drog jag ihop fjädern, för att slippa "tryck" mot länkarmen.
Albireo skrev: Finns det något sätt att byta spindelled, där man inte riskerar att sära på drivknuten? (med medföljande utmaningar)
Nej, egentligen inte, men när man knackar upp och skruvat åt en spindelled med löst hängande fjäderben så ökar risken mot dom sekunder den är lös om man "bara" böjer ner spindelleden och byter direkt.
Jag brukar sätta ett spännband runt fjäderben och subframen som håller emot.
Det är oerhört lätt gjort att dra för långt.
Eftersom grunden till spindelledsbytet var, att efter jag bla. bytt fram dämpare började bilen att "dra åt höger!" - men eftesom det inte var så länge innan besiktning bad jag besiktingen att kolla framvagnen extra noga, det enda de kunde få att "glappa" var vänster spindelled.
När denna var bytt stod även ratten snett... (vilket jag inte gillar...) - (dock drog inte bilen lika mycket till höger längre...)
Men däcken som sitter på är ganska dyra...

Åkte till en verkstad jag har förtroende för, servicemannen lyfte upp bilen och kollade spindelleden - han tyckte att det såg OK ut.
Samtidigt kollade han styrlederna och visade att även om de inte var glappa så gled kulan "lätt" vilket tydligen tyder på att de kommer nog inte att hålla så länge till...
Men en annan sak han visade var att det satt fel styrleder på bilen. Han visade även att när man slår på registreringsnumret så finns det flera olika längder på styrlederna - till en V70....
På denna bli var ena leden var "i botten" - inte hade några gängor kvar. Den andra leden hade några gängor kvar. Han gjorde sitt bästa för att ställa inte hjulvinklarna, men fick ge upp att få ratten rak.
Dock kunde han inte på "rak arm" säga vilken längd som skulle passa denna V70. Kunde inte heller säga om det var den inre eller yttre led som "var fel.."

Hans råd var att se över dessa längder / modeller innan det blir dags att byta den yttre leden, men har jag rätt längd skulle han fixa så att även ratten att blir rak...
Finns något råd att veta vilken led som har rätt längd till denna V70 AWD? (Hur mäter man leden?)
Om jag minns rätt, så har alla V70N och S60 samma yttre styrleder. Inre skiljer med vilken styrväxel, men jag tror dom är oförväxlingsbara. (Obs, tror)

Däremot så hade tidiga S80 en annan yttre styrled. Lite längre och med annan böj.
Sant!, verkar vara samma till både V70 och S60 (dock har Mekonomen två olika längder med olika fabrikat på den yttre styrleden (skiljer dock inte så många mm.)
Förmodligen är det båda inre styrlederna som har fel längd - De som sitter på denna bil har inte gäng "hela vägen" utan gängen slutar med några cm. kvar. (längd osäker)
Hur vet man vilken styrväxel som sitter på denna bil? Är det en ZF?

Det som inträffade var att, redan innan justeringen påbärjades var gängen helt slut på vänster sida och 2-3gäng på höger sida - dock gick det bara att skruva någon gäng sedan tog det "tvärstopp" - förmodligen bottnade då den inre styrleden.... För att få "ratten rak" skulle det behövas justeras mer... dock lyckades han få vinklarna inom gränserna, så förmodligen/ förhoppningsvis kommer den inte att nöta däck (vilket var steg 1) för att uppnå steg 2 - ratten rak - blev rådet att köpa inre och yttre styrleder på båda sidorna (vilket som sagt, förmodligen inte kommer att dröja så länge innan glapp...)

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]

Fönsterhiss

Hej, jag fick precis samma problem på b&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ve[…]

Beställ ett eget batteri och byt. https://w[…]