Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Pin 87 och pin 31 = 0 resistans.

Alltså ett kabelbrott?

Jag har varit ned med tanken två gånger till och med. Så kanske det har blivit något där.
Alla säkringar är hela. Så då är det kabelbrott. Jag tror att jag behöver bara gå till bagaget.
Volvo742 skrev: sön 10 maj 2020, 18:17 Pin 87 och pin 31 = 0 resistans.
Menar du 0 ohm (kortslutning), eller "OL" eller vad nu multimetern skriver för "Open Load" dvs öppen krets
Kan du har råkat dra isär kontaktdonen vid pumparna när du tog ner tanken?
Det kanske att komma åt kontaktdonen om man lyfter plåtlocken under bagagerumsgolvet
Erik Å skrev:
Volvo742 skrev: sön 10 maj 2020, 18:17 Pin 87 och pin 31 = 0 resistans.
Menar du 0 ohm (kortslutning), eller "OL" eller vad nu multimetern skriver för "Open Load" dvs öppen krets
Kan du har råkat dra isär kontaktdonen vid pumparna när du tog ner tanken?
Det kanske att komma åt kontaktdonen om man lyfter plåtlocken under bagagerumsgolvet
Ja. Bruten krets. Jag har en pip-funktion på min multimeter som piper om det är sluten krets. Mycket bra!
Det piper inte.

Jag tror jag måste bort med detta. Jag har varit där och pillrat 2 gånger. Så jag misstänker att jag kanske har slarvat med att sätta fast kontakterna.

Ett glappt fel känns det som för i vintras så startade bilen och jag kunde köra den, trots att jag visste om att det var något mystiskt fel på pumpen. Sedan tog bilen efter 15 minuters körning.

Så glappt...ja. Det tror jag. Nu har jag ju verifierat att det är inte bränslerelä då pumpen verkar ej vara sluten mot jord.
Det är bara en pump.

Returen leds ner i den andra "magen" och via ejektorverkan tar den via slang med sig bränsle över till punp"magen" på tanken.
På det viset tömmer den båda tank"magarna".

Det är dock två nivågivare.

Kontaktproblem i tankgenomföringen förekommer på alla bilmodeller.
Ja då är det nog ganska säkert att något har hänt vid tanken.
Att bilen dör efter 15 minuter låter däremot som typiskt fel på bränslepumpreläet; när det blir varmt så slutar det att fungera.. Eller pump-problem.
Jag har numera alltid ett gem och en torxmejsel med i bilen så att jag kan bygla i reläsockeln om jag skulle bli stående mitt i ingenstans :oops:
MickeM skrev:Det är bara en pump.

Returen leds ner i den andra "magen" och via ejektorverkan tar den via slang med sig bränsle över till punp"magen" på tanken.
På det viset tömmer den båda tank"magarna".

Det är dock två nivågivare.

Kontaktproblem i tankgenomföringen förekommer på alla bilmodeller.
Tack! Då låter det som ett enkelt problem om problemet rör pumpkablaget där bak i bagaget :-D
Erik Å skrev:Ja då är det nog ganska säkert att något har hänt vid tanken.
Att bilen dör efter 15 minuter låter däremot som typiskt fel på bränslepumpreläet; när det blir varmt så slutar det att fungera.. Eller pump-problem.
Jag har numera alltid ett gem och en torxmejsel med i bilen så att jag kan bygla i reläsockeln om jag skulle bli stående mitt i ingenstans :oops:
När jag tog bort mitt bränslerelä en gång så rammlade det bort ett 100 ohms motstånd. Jag lödde tillbaka det.
Men bränslereläet klickar ändå inte. Kanske det är tryck kvar i pumpen?

Relälet ska ju så ifrån har jag hört när det finns tryck i pumpen?
Volvo742 skrev: sön 10 maj 2020, 19:21 Relälet ska ju så ifrån har jag hört när det finns tryck i pumpen?
Njae, det var diskussion om just det för ett tag sen, det finns inget som mäter trycket och slår av pumpen utan den går hela tiden. Men om du misslyckas med motorstart så stannar pumpen inom någon sekund. Och jag tror inte den startar bara för att man har nyckeln i läge II, motorn måste dras runt också..
Så i praktiken hör man aldrig pumpen gå "ensam" utan bara då motorn är igång.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Erik Å skrev:Så när motorn är igång så är reläet påslaget?
Så när motorn är igång så är reläet påslaget?

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]