Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Piter
Återkommer med den senaste händelseutvecklingen. Mitt VOC - problem började alltså för länge sedan. jag har haft ett antal samtal med olika Volvo-verkstäder och enligt dem var lösningen alltid felsökning och byte av än den ena och än den andra komponenten till en kostnad alltifrån 2000 kr till 14000 kr. Emellertid gick jag alltid därifrån med en osäkerhet på vad som egentligen var fel i systemet. Det fanns alltid en känsla av att den föreslagna lösningen inte skulle avhjälpa felet.

För ett antal veckor sedan träffade jag på en man på Bilia som verkligen engagerade sig, Vi sätter oss i bilen och kollar, säger han. Ett antal tester utfördes och alla visade på att VOC fungerade i bilen men trots det fanns ingen kontakt med min bil. Han kontaktade VOC-centralen från bilen och även de kliade sig i huvudet och efter ett tag etablerades kontakt mellan Bilia-mannen och Volvos kundtjänst i Göteborg. Varenda inställning kontrollerades och ett tu tre hittade de en inställning som verkade felikryssad.

Vid försök fungerade ändå inte VOC, men Bilia-mannen gav sig inte utan sa åt mig att vänta ett tag eftersom system ibland kan ta tid på sig för återstart. Om det inte fungerade fick jag återkomma nästkommande vardag.

Dyster i sinnet åkte jag iväg för att handla. När jag sedan klev in i bilen igen testade jag att åter starta upp VOC och döm om min häpnad när allt verkade fungera oklanderligt. Jag har nu använt systemet i en månad och inga servicelampor har synts till, alla funktioner har fungerat perfekt.

En stor eloge till Bilia och dess representant som tog sig tid att utan kostnad fördjupa sig i ett fel som annars kunde ha kostat mig massor av pengar i onödan. Tack!

Tack, det ska jag prova!

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman i […]

Behöver byta remskiva på min generator […]

Jag tror inte ens att det är "Bilia"[…]