Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte PPC-trimning till min Saab. Fungerade väldigt dåligt, motorn misstände, effekten kom och gick, bilen ryckte och hade många underliga symptom. BSR hade inga felaktigheter i mjukvaran givetvis, allt måste bero på hårdvarufel. Alltså något vajsing med motorn etc.
Jag lade ner flera veckor på felsökning och bytte diverse grejer, kostade multum. Sedan gjorde jag exakt så som BSR förbjuder sina kunder, jag lät läsa ut programvaran och analysera den. Resultatet var absolut inte bra! I stort sett alla säkerhetsspärrar och säkerhetsmarginaler var bortprogrammerade. Tändkurvorna var så högt ställda att vid ett riktigt hårdvarufel hade motorn troligtvis gått i bitar, det var så många rent ut sagt idiotiska parametrar att jag genast tog bort programmet.
MarcusJ skrev:Köpte PPC-trimning till min Saab. Fungerade väldigt dåligt, motorn misstände, effekten kom och gick, bilen ryckte och hade många underliga symptom. BSR hade inga felaktigheter i mjukvaran givetvis, allt måste bero på hårdvarufel. Alltså något vajsing med motorn etc.
Jag lade ner flera veckor på felsökning och bytte diverse grejer, kostade multum. Sedan gjorde jag exakt så som BSR förbjuder sina kunder, jag lät läsa ut programvaran och analysera den. Resultatet var absolut inte bra! I stort sett alla säkerhetsspärrar och säkerhetsmarginaler var bortprogrammerade. Tändkurvorna var så högt ställda att vid ett riktigt hårdvarufel hade motorn troligtvis gått i bitar, det var så många rent ut sagt idiotiska parametrar att jag genast tog bort programmet.
Tråkigt. Är just den där after sales supporten man inte vet hur den funkar förrän man själv behöver den.

Till just SAAB hade jag kanske valt annan firma än BSR.

Har haft RICA i 3 st V70 och alla har funkat klockrent hela tiden. Jag tycker inte Polestar är vårt pengarna.
berrabus skrev: sön 03 maj 2020, 12:43Tråkigt. Är just den där after sales supporten man inte vet hur den funkar förrän man själv behöver den.

Till just SAAB hade jag kanske valt annan firma än BSR.

Har haft RICA i 3 st V70 och alla har funkat klockrent hela tiden. Jag tycker inte Polestar är vårt pengarna.
Jo, Saabs Trionic 7 skiljer sig från många andra system på flera sätt. Jag valde BSR för de utlovade flexifuel så jag kunde köra på E85, men det fungerade inte ordentligt vare sig på E85 eller bensin. Slutade med ett skräddarsytt program som aldrig krånglade på över 5 år.
Jag har haft Bsr på en 2,4 D 2010 med ppc. Funkade klockrent. Även haft på en Saab 9-5 Aero,utan ppc. Funkade klockrent också. Även haft Tm chiptuning,och Promotech. En som inte funkade var Dieselkraft.
Hur mycket är växellådan godkänd för (av ZF)? Har för mig att jag läst 480Nm men jag kanske har drömt det.
MickeO skrev: sön 03 maj 2020, 16:11 Hur mycket är växellådan godkänd för (av ZF)? Har för mig att jag läst 480Nm men jag kanske har drömt det.
Det hade ju varit intressant att veta innan man stoppar in 40 Nm mer än det, helt klart.

Nu får jag ju ingen garanti från BSR oavsett eftersom att bilen är äldre än 4 år och gått mer än 12k mil, men hade jag fått det med Polestar? Jag har väl ingen garanti från dem heller annat än den som bilen tidigare hade (men som alltså inte heller gäller längre).
Jag stod i valet och kvalet om jag skulle optimera min XC70 D4 AWD -15 men avstod efter att ha kollat testet på youtube, jag tyckte helt enkelt inte priset var värt den ”lilla” extra skjuts jag skulle fått.

Dock lutade jag åt BSR. Så här efter att slutväxeln till AWD kraschat så är jag tacksam att jag inte gjorde det då det gick som maskinskada i försäkringen, hade inte gjort om jag haft BSR... När detta hände var bilen lite mindre än 5år gammal, gått strax under 13 000mil och försäkringsbolaget var Volvia.
MickeO skrev: sön 03 maj 2020, 16:11 Hur mycket är växellådan godkänd för (av ZF)? Har för mig att jag läst 480Nm men jag kanske har drömt det.
Aisin (AW) som konstruerat växellådan, inte ZF.
Den ska vara specad för 440 Nm enligt Aisin.
Pratar vi manuell eller automat? Polestar plockar ut 470Nm ur både manuell D5 och automat D5 så konstigt om den då skulle vara specad för 440Nm.
D4 automat plockar de ut 44Nm vilket då skulle vara precis på gränsen.
Att trimma en XC70 är som att sminka en gris.

Jag hade dock Polestar på min XC70 Classic. Vet inte om det gjorde så stor skillnad faktiskt. Den extra effekten var så pass högt i registret att det inte påverkade daglig körning så mycket. Men det är klart att det gör viss skillnad vid omkörningar o dyl.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]