Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krang
Hur det klonkar kan ju bero på vilket fäste/kudde som är av. Jag körde av det inre vid ett motorstopp på backen. När man backar vrider sig motorn framåt och är kudden kass kommer fäste i växelådan tryckas upp mot karossen under torpedväggen.

Är man bestämd t.ex. när man bakarupp för en kant kommer den ligga och vibrera till man är kvar.

Det finns dock en mycket enkel metod att varifiera detta.

Finn en lämplig kant att backa uppför och parkera med framhjulen emot den. Öppna huven, hissa upp stolen så högt det går och fällfram ryggstödet så du ser motorn medan du segdrar upp för kanten med backen. Du ser direkt om motorn är lös i bakkant då den lyfter sig ca 2dm för att ramla tillbaka när du slutar.

Att byta den inre är inte lika roligt. Jag jorde det själv och har några tips för att spara tid.

Hissa motorn på lämpligt ställe så du kan lossa både fästet i lådan och kudden i bärramen. Det är mycket skit ivägen så man kan behöva höja och sänka motorn om vartannat för att komma åt skruvar och lirka ut fäste och kudde senare.

Man får ingen kraft att dra loss kudden från bärramen där nere så tre tiotumsförlängare och en led behövs för att komma ner och det längsta skaftet du har för att orkar lossa skruvarna nere i botten.

Förutom det är det bara envishet och ett bestämt lirkande man behöver för att lyckas. Passapå och smörj lite så det inte rostarfast till nästa gång.

De andra två kuddarna kan man testa på omvänt sätt genom att titta på motorn när man segdrar framåt uppför en kant. De är betydligt trevligare att byta.

Man kan lätt kolla om klonket är krängninghämmaren. Ser de okej ut i infästningen bakom hjulet så kan det bara vara gummibussningarna i motorummet som är glappa. Lätt att byta.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]