Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Geoham skrev: mån 09 mar 2020, 11:01
Bullmark skrev: mån 09 mar 2020, 08:38 Köp den bil du/ni vill ha på totalen, inte bara för barnstolarna. När våra tre ungar var den åldern att vi behövde stolar till alla tre samtidigt flyttade frun till baksätet tills den perioden var över. Löste mkt praktiskt med ungarna dessutom... Vi tänkte så att så länge det är möjligt vill vi ha en bra kombi, inte en SUV. Sen om barnstolarna är ett argument bland övervägande många för en XC90 är det bara att köra på såklart, grymt mkt mer space jmf med V90, men också en helt annan feeling som man antingen gillar eller inte. :)
Är det mkt mer space än v90?
Ja utan tvekan, dessutom får dom där bak ett platt golv.
Rent utrymmesmässigt är det ingen egentlig match, men såklart blir också körkänslan en helt annan. Bara att testa ordentligt och se vilken du föredrar!
Är golvet verkligen plant på en xc90z Upplever att barnet på mittenplatsen måste ha fötterna på varsin sida om kardantunneln. Eller menar du tredje sätesraden?

Väljer man t8 är kardantunneln ännu större och det är ännu krångligare för ”mittenbarnet”.
Geoham skrev: mån 09 mar 2020, 14:20
Djungelbrand skrev: mån 09 mar 2020, 14:15 Körde en V90 tidigare med 3 kids (10, 7 och 2 år) och tyckte att det va ganska trångt. XC90:n känns väldigt mycket rymligare på alla håll och kanter. Det är riktigt gött att kunna justera stolarna på 2:a raden och bagaget är enormt med det två bakre stolarna nerfällda. Sen är ju XC90 betydligt högre i kupén vilket bidrar till lite extra rymdkänsla. Ångrar inte en sekund mitt byte, att dessutom kunna ta med kompisar till barnen är riktigt smidigt.
Spännande! Blir att åka och känna på det snart. Är ju skönt att slippa bryta ryggen också när man ska bära in och bära ut barnen.

Är du för övrigt nöjd med bilen?
Ja jag är mycket nöjd, gillar ju eg vanliga låga bilar mer till utseendet men en Savilegrå R-design med 22" i lägsta läget ser helt ok ut :) Riktigt gött med luftfjädring också och kunna styva upp och sänka bilen. Det enda jag tänkt på jämfört med V90 är att den är aningen mer spårkänslig, har väl förmodligen att göra med 275-däcken att göra.
Tips är med att googla bilder på blueprint XC90 samt blueprint V90 så kan man som regel hitta både in och utvändiga mått. Gjorde så nu när XC60 blev intressant och det fanns för och nackdelar mot förra V60:n
V70_2005 skrev: mån 09 mar 2020, 22:00 Är golvet verkligen plant på en xc90z Upplever att barnet på mittenplatsen måste ha fötterna på varsin sida om kardantunneln. Eller menar du tredje sätesraden?

Väljer man t8 är kardantunneln ännu större och det är ännu krångligare för ”mittenbarnet”.
Nej du har nog rätt, fel av mig - det är en liten ’bula’ i mitten på XC90’n. Jämfört med V90’n får man dock betrakta det som platt! :) T8’an vet jag inte, men det låter inte osannolikt att batteripacket skulle kunna inkräkta en del.
Mjukvarustrul XC60 2026

Ett tips är att kolla på integritetsins[…]

Balans ljudsystem

Det är ju en mjukvarugrej, inte kopplat till […]

Men i fallet med pluginhybrider så skulle[…]

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativs[…]