Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Bäst fart i katten får du om du segdrar med full gas på hög växel. Med lite uppförsbacke och foten lätt på bromsen så får du nog bra värme på grejorna.

Sista gången jag besiktigade min 960 så var det svårt att få igenom den på avgasvärderna, då katten tagit stryk av att den dragit en del olja. Besiktningsmannen som gillade bilen tyckte det var synd att inte få igenom den (han kanske också tänkte att det var bilens sista besiktning) så vi tog två varv runt stationen med full gas och broms. Efter det passerade den galant, även bromsarna var inga problem efter det

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Erik Å skrev: fre 28 feb 2020, 21:22 SÅ fort tänkte jag inte åka :-)

Luftfiltret har nog gått 4-5000 mil men det ser väl ganska okej ut, blåste ur lite dubbdamm med tryckluft.
Men jag ser en annan tänkbar förklaring, slangen som går till förvärmningskåpan runt grenröret är ju både längre och klenare än kalluft-intagets slang. Så antagligen har man i praktiken mindre effekt tillgänglig när motorn går på förvärmd luft vintertid.

IMG_20200228_210140_1CS_DxO_800.jpg

Jo men förvärmning är väl bara på när motorn är kall? eller har den även med utetempraturen at göra?

IMG_20200228_210107_1CS(1)_DxO_800.jpg
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag tror att förvärmningen mixar varm- och kalluft tills det blir +20C i luftfilterboxen, termometern är på plats så jag ska kolla i morgon.
Isåfall kör man förmodligen mest på varmluft vintertid
av MickeM
Katalysatorer på bensinbilar sotar inte igen på en väl fungerande bil, som tex partikelfilter på dieslar. En dieselkatalysator skulle möjligen kunna sota igen, om den kortkör mycket.

Bensinkatalysatorer brukar överhetta av för mycket bensin, och då först bräns platinabeläggningen bort, och i värre fall smälter cellerna ihop så den blir tät. Det har jag sett på några stycken. Men det är då konsekvent så, och inte bara i kallt väder.

En halvbränd/utsliten kat, tar längre tid för att tända, och det var säkert fallet med 960 ovan.
Men det påverkar bara utsläppen på en utan analyssond. En 960 har ingen analyssond.
Har man analyssond, kan det faktiskt påverka longterm och då skulle den kunna vara slöare till den tänt.
Men märkbart, tvivlar jag lite på. Borde sätta felkod innan, om mjukvaran är orörd.

Ett partikelfilter kan rensas av högre motorvarv över en viss tid, och skulle i teorin även rensa sotad kat.
Det finns ingen direkt anledning att ha större belastning i detta fallet, för det är flödet man vill åt för att blåsa ut sot =varvtal.
(Ska inte blandas ihop med regenerering av partikelfilter, utan här ska det UT. Regenerering bränner upp det, men då är det konstruerat så)

Växla ner istället för hög fart på högsta växel, så blir inte bylingen eller allmänna säkerheten ett problem.

Jag tvivlar dock på att det är trådskaparens problem, utan snarare en av temperaturgivarna.
Motortemp, eller insugslufttemp.
Syremängden ändras med temperaturen.
(Kompaktheten. Varmluft stiger..)

Jag tror inte första gen V70 blandade in rådande utetemperatur i bränsleblandningen.
Det kom nog med gen2. Men helt säker är jag inte.

Byta luftfilter är ju billigt men 5000mil var ju inte direkt ögonbrynshöjande.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Skumt, det blev 35-40 grader i luftfilterburken när jag åkte en kort sväng i dag. Inte konstigt om motorn tappar orken då... ? :oops:
Ska kolla noggrannare och åka en längre sväng i morgon. Misstänker att det är något knas med reglerspjället eller termostaten i luftfilterburken.
Läser i Haynes, där står att det äldre utförandet med vaxkapsel ska gå över helt på varmluft under +5 och helt på kalluft över +15. Står inget om de nyare som har vakuumstyrt spjäll men det låter väl konstigt om de skulle ligga på +35? :-/
Det blir till att börja felsöka, man borde väl kunna koppla vakuum direkt till spjället och se om det slår om
av MickeM
Du kan ju också i felsökningssyfte helt ta bort förvärmningsslangen tillfälligt och se om det blir skillnad eller ej.
Både temperaturmässigt i burken och motorbeteende.
Jag hade inte gissat att det skulle bli så varmt så här års ens med maxad förvärmning.

Upplevs ingen förändring alls med bortkopplad förvörmning borde ju felet ligga någon annanstans.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Aaahh det var mer komplicerat än jag trodde, spjället stod blockerat på 95% varmluft när jag tog ut filterboxen. (bilen stod i garaget där det är ca +10) Vakuum applicerat på dosan gör att spjället går från 95% till 100% varmluft. Tydligen sitter det en vaxkapsel inbyggd i vakuumdosan så spjället styr både direkt på lufttemperaturen och vakuum via termostaten.. Men vakuum kan bara höja temperaturen ytterligare
Värmde vaxkapseln med hårtork och då gick spjället över till kalluft och där verkar det hållas. Har lagt ut alltihop utomhus och nu verkar spjället stå på typ 50%
Kanske hade vaxkapsel-styrningen helt enkelt kärvat ihop, ska prova smörja lite och montera ihop allting
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag blir inte klok på det här..
Om spjället har legat i +5 några timmar så står det helt i varmluftsläget, det känns helt okej
IMG_20200301_093228_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20200301_093228_1CS_DxO_800.jpg (73.98 KiB) Visad 664 gånger

Efter några timmar i rumstemperatur så har det gått en bit mot kalluftläget men inte mer än halvvägs..
IMG_20200301_110139_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20200301_110139_1CS_DxO_800.jpg (70.81 KiB) Visad 664 gånger

Så här står spjället (helt på kalluft) om man värmer upp allting med hårtork till typ +40 grader. Nu tvingade jag upp spjället med tummen i stället
IMG_20200301_110216_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20200301_110216_1CS_DxO_800.jpg (68.18 KiB) Visad 664 gånger

Själv tycker jag att spjället borde ha stått helt på kalluft redan vid typ +15 grader, nu går ju motorn på luft som är +35 och då tappar den antagligen en massa effekt
Ska det vara så eller behöver jag ett nytt spjäll? Det kanske får bli ett besök på skroten..
Konstigt samtidigt att spjället faktiskt flyttar sig när temperaturen ändras, det är ju inte direkt trasigt. Ändras stängningstemperaturen när vaxkapseln åldras..?
Vakuumslangen kan bara beställa ännu mer varmluft såvitt jag förstår

Haha, här är någon som inte har insett att det både är en temperaturkänslig vaxkapsel och vakuumstyrning i spjället :-D
https://volvo850wagon.wordpress.com/201 ... af-sensor/

Edit: det kanske inte är så dum ide att sätta en skruv där i alla fall.. :-) Så kan man låta termostaten jobba på vintern men tvinga spjället till kalluftläget med skruven på sommaren.

Vänta lite..
det kanske skulle gå att dra upp vaxkapseln mot fjädertrycket och peta in en bricka under den.. Då borde ju hela reglerområdet förskjutas mot lägre temperatur. Vad skulle kunna gå fel? :-D
Hurra, det verkar fungera :-D Det var länge sen bilen var så här pigg. Ska köpa en termometer till filterboxen så jag får koll på vad som händer där.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]