Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle provat att fasa av ytterändarna på beläggen en liten aning, typ ta bort en halvmillimeter den sista centimetern? Bara så att det inte är änden som hugger i först
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Fasen det borde jag ha kollat om de var fasade innan jag montera brukar ju ofta vara så. Jag sa kolla om jag hittar nån bild.
Det skulle kanske kunna vara nått. Men backarna stämde jättebra med handbroms trumman i skivan.
Så tycker inte det skulle ha så stor betydelse men vem fan vet inge e omöjligt
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om ytan inne i trumman är rå efter svarvningen så kanske den drar med sig backarna lite för mycket..? Nä förresten de brukar ju vara jättefina :P Men det är nog farligt om backarna tar för bra i den nedre änden som ligger mot stödklacken, kan tänka mig att den främre baken "kilar fast" nere i hörnet där trumman går in under klacken
Aha, kan det spela roll vilken vinkel anliggningsytan på klacken har?
Ska försöka göra en skiss
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Erik Å skrev: fre 28 feb 2020, 19:40 Och det är inte så att backarnas krökning har en aning större diameter än trummornas insidor innan de blivit inkörda? Då skulle nog ändarna på backarna kunna "kila fast" i trumman och den ena backen håller kvar sig själv när hjulet roterar..
Hur mycket är aningen större enl din uppfattning?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ny teori, jag tror det kan vara så att "klacken" är snedsliten så att den hjälper backarna att kila fast
Typ så här. Ärligt talat så har jag inte granskat hur klacken är konstruerad.. :-) Det kanske räcker med att den har fått någon nedsliten grop i ytan så att backen inte kan glida tillbaka. Och eftersom backen då ligger an mot den roterande trumman så kommer den att tryckas fast mot gropen och kommer inte loss från trumman.. Moment 22 alltså :-)
Handbroms.png
Handbroms.png (6.1 KiB) Visad 550 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har backen aningen större diameter än trumman så hjälper det nog också till med att kila fast belägget nere i hörnet.. En fasning därnere skulle nog kunna minska problemet
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ja det där är enl min uppfattning möjligt. Jag kollade inte så värst noga på klacken ärligt talat då jag aldrig haft det här problemet innan :oops: .
Blir det inte bättre inom en snar framtid genom mer inslitning blir det att riva ner igen. Någon bra bild på mina bosch backar får jag inte fram.
Klacken går ju att byta. Jag har med lurat på om klackarna är slitena tidigare i tråden. Din teori är det enda jag kan komma på med då jag inte hittade några andra fel innan montering. Jag återkommer med detta om ett tag. Tack Erik och alla andra som svarat. Har någon mer teorier så är de välkommena

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]