NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shaapa
Verkar som det kan vara lite lurigt att alltid höra vilket av lagren som är dåliga då det blir resonanser i bilen som kan göra att man ibland tycker ljudet kommer från andra sidan. Jag har lite sånt fenomen i bilen. Ska snart byta mitt vänstra främre hjullager och hoppas det är rätt.

En polare råkade för några år sen ut för en luring. Dock var bilen en Audi S6 Quattro men ändå. Ljudet lät ganska exakt som ett dåligt hjullager och hördes väldigt tydligt i vissa hastighetsintervall som ett pulserande dån med frekvens relaterad till hastighet. Lite likt det ljud som kan uppkomma på bilar med mkt grovmönstrade terrängdäck. Efter mycket lyssnande och analyserande visade det sig vara ett par däck som var galet slitna pga en dålig hjulinställning. Däcken var inte längre runda utan hade börjat anta en fyrkantig form (kraftigt överdrivet). Syntes om man hissade bilen och roterade hjulet och jämförde höjden mot en fast punkt. Nya däck och bilen gick knäpptyst.
av hanba
Ok, lurigt...men frågan är ju om man ska kosta på att byta lagret. Dumt att byta om det inte behövs. Hjulinställning har jag inte kollat så man kanske ska börja med det.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]