Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

s6025t skrev: lör 08 feb 2020, 14:44 Ger bilen ett felmeddelande att felet är avgas relaterat ska det gå på emissionsgaranti om nu kraven på mil o år uppfylls vilket tyvärr inte verkar gå i detta fall med några få mil över 8000mil
Fast så står det inte i lagen.

5 § Med utsläppsbegränsande anordningar avses i denna lag de system, komponenter och separata tekniska enheter i ett motorfordon eller i en motor som styr eller begränsar utsläpp.

22 § Om det vid en myndighets kontroll eller på ett annat tillförlitligt sätt konstateras att de utsläppsbegränsande anordningarna på en bil inte uppfyller kraven i EU- förordningarna, denna lag eller anslutande föreskrifter, ansvarar tillverkaren gentemot bilägaren för
1. att felen kostnadsfritt avhjälps,
2. de kostnader som en ny kontrollbesiktning medför, och
3. de kostnader som föranleds av ett körförbud för bilen.

Så här säget Joachim Due-Boje:
Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

EU-lagen har uppdaterats några gånger och kallas UBA (utsläppsbegränsande anordningar). Den gäller enbart de komponenter som just bidrar till begränsning av utsläpp såsom katalysator, partikelfilter, syresensor, EGR-komponenter, luftinsprutning, lambda-sensorer etcetera. En bra sammanfattning kan vara: Alla komponenter efter förbränningen. Dem är det garanti på.
Spridaren är som bekant innan förbränningen.

https://motorbranschen.mrf.se/expertpan ... ingslagen/

Jag får intrycket av att du gjort en egen och felaktig tolkning av Avgasreningslag (2011:318).
Har du någon relevant information som kan styrka ditt påstående att lagen skulle kunna vara tillämplig i händelse av sprucket topplock?
Det är helt beroende av vilken felkod bilen ger är den avgasrelaterad o bilen inte uppfyller avgaskraven ska emissionsgarantin täcka sånt.
Kan tänka mig att det är en syresensor eller liknande sensor som larmar om fel värde nu då bilen ifråga ger felmeddelande
matte25 skrev:Hej,

Haft inne bilen på verkstaden igår efter ett varningsmeddelanse.
Diagnosen som ställdes var att det är avgaser i kylaren och att topplocksbyte bör ske.
Servade bilen (8000 mil) förra onsdagen, alltså 9 dagar sedan och jag tycker att man rimligtvis bör ha upptäckt eller i vart fall sett tendenser till detta då.
Kan tycka att detta inte skall ske med så få mil?
Försäkringsbolaget anser att 25% av kostnaden skall jag stå för vilket jag tycker låter sanslöst orimligt med tanke på ovanstående.
Uppskattningsvis hamnar alltså räkningen på minst 10-12 tkr på mig.
Vad tycker ni andra? Är det rimligt?
Helförsäkrad via Volvia och alltid servad via auktoriserad verkstad.
Usch vilken historia!

Du fick mig att gå in och läsa om maskinskadeförsäkringen nu på Volvia med, kände att jag var dåkigt påläst. 8- 10'000 mil är den 25% av skadekostnaden dock minst 3500.- Inget vidare.

Hoppas det löser sig till det bästa.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

pyrt med en så saftig självrisk som 25%
kollade min egen självrisk ( inte volvia ) 3000 kr >6000 mil , sen 5000 kr till 12000 mil 8 år.

tycker även att 10 -12 k självrisk är mycket ändå, kostar det verkligen 40-50000 o byta packning?
matte25 skrev: Diagnosen som ställdes var att det är avgaser i kylaren och att topplocksbyte bör ske.
.
.
Försäkringsbolaget anser att 25% av kostnaden skall jag stå för vilket jag tycker låter sanslöst orimligt med tanke på ovanstående.
Uppskattningsvis hamnar alltså räkningen på minst 10-12 tkr på mig.
Vad tycker ni andra? Är det rimligt?
Helförsäkrad via Volvia och alltid servad via auktoriserad verkstad.
Jag förstår inte, men hur fungerar Volvia? Varför skall du betala 25% själv? På min förra bil så hade jag typ liknande symtom och det blev byte av topplockspackning plus en ny topp. Mit försäkringsbolag tog på sig hela kostnaden minus den vanliga självrisken (1,500:- tror jag det var). Inte Volvia. Jag trodde Volvia marknadsförde sig som ett lite bättre bolag?

Går det bra att sätta den på det[…]

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]