Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

(Ingen har nämnt om att limma.)
Ska inte bulten bara hålla fast drivaxeln i hjullagret, så inte axeln kan åka ut ur lagret?
I så fall skulle vilken passande bult som helst fungera? (även en 8.8)

Vad finns det för finess med en sträckbult här?
Bulten kan ju inte vara fjädrande - eller?
(Man blir ju lite orolig - håller den på att gå av? kommer den att släppa? .... tänkte åka en 70-100mil til helgen..)
vjohnj skrev: Vem har nämnt att limma?
Ingen har nämnt det i denna tråden, nej.
Men, folk blir fortfarande rekommederade det tokeriet på många verkstäder än idag.
Och det är långt fler än trådskaparen som läser dessa trådar. Kanske om flera år från nu.

Den kallas sträckskruv. Sen hur mycket den "fjädrar" vete tusan. Personligen har jag återanvänt sådana skruvar, även om rek är att byta var gång.
Men återanvänd hellre än att sätta "vanlig" skruv tycker jag. Dra den rätt, så är nog allt prima.

Sannolikt hjälper den till att hålla ihop hjullagerhalvorna. Även kompakthjullager är två lätt koniska lagerhalvor vars ytterbanor sitter ihop.
Ska kolla på bulten i morgon. (kanske inte har dragit in drivknuten hela vägen mot stora bultbrickan)
Tänker smörja med WD40 på drivaxelsplinsen (så denna går lättare att dra in)
Det finns de som nämner att fett är bättre - kan eliminera något oljud - enligt vissa. - Jag har ingen aning.
Ska se om jag får tag i någon locktite eller kontaktlim - på bulten. ;-)
klacken skrev: tor 30 jan 2020, 19:29 Finns ett litet glapp i splinsen som kan ge ett klickljud vilket fås bort med fett på den,eller centrumbulten med gummikona från xc90.
Jag hade sånt klickande. Köpte två sådana med gummi till xc90 och bytte. Gjorde inget annat, det försvann.
Det viktiga är att skruven byts när den varit demonterad. Det ska vara en original skruv som dras med 35nm +90grader. Gör man så lossar aldrig skruven. Skruven håller endast drivaxeln, har inget med själva lagret att göra.
rd350 skrev: tor 30 jan 2020, 21:55 ..Skruven håller endast drivaxeln, har inget med själva lagret att göra.
Det trodde jag också men sen läste jag i monteringsinstruktionen till lagret (tror att det var SKFs manual) att lagret skadas om bilen släpps ner på hjulen innan skruven är åtdragen med rätt moment! Är det verkligen skruven som håller ihop lagret.. ? :oops:
Kanske sant? (bulten kostar den en hundring?) Men Bilbolaget ligger 6-8mil bort - enkel väg...
Är inte helt säker att det är en sträckbult, (hur ser man det?) Bulten är av 8.8 stål d.v.s. inte speciellt stark.
Sista 90graderna kan vara att friktionen skulle ge ett felaktigt moment (jmf. tändstift som ibland också har moment och en vridvinkel)

Ska ta lös den idag, samt mäta om den fått någon "midja" eller möjligen längre.
De uppgifter som jag hittat om bulten är följande .:
  • Nyckelvidd 14mm
  • Färg Svart
  • Kvalité 8.8
  • Gänga M10 x 1,5
  • Längd 75mm
  • Gänglängd 65mm
De original nummer jag hittat
999605, 30776055, 981771, 985354,
(XC90?) 30714142, 46436055
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]