- fre 27 dec 2024, 15:43
#1598144
När man möter ett sådant fordon på ett backkrön så får man alla dessa lumen i ögonen
Ja tror inte detta fall har beaktats i bestämmelserna, det var inte ett jätteproblem under halogenlampornas era. Automatisk nivåreglering gör att man numera sällan blir bländad av bilar som drar släp men backkröns-problematiken finns ju kvar.
Likaså helljuset. Javisst föraren (eller automatiken) förväntas ju blända ner inför ett möte. Men om detta av någon anledning inte händer så är det inte roligt för den som möter ett fordon med extrem-LED-extraljus. Det kanske vore rimligt med ett maxtak på ljusflödet på helljus. Återigen, innan LED kom så var detta inget problem i praktiken.
Jag har inte heller sett någon diskussion om lyktornas storlek, när ett mötande fordon är långt borta spelar detta ingen roll men på nära håll kommer det bli skillnad om man har små lysande ytor med hög intensitet (typ projektorlampor) eller sprider ut ljusflödet över större ytor (typ Volvos 80-talslyktor
) Det är ju samma Lumen men blir väldigt skillnad i Lux när man tittar på den lysande ytan på nära håll om jag tänkt rätt
Har säkert blandat ihop Lux, Lumen och Candela.. igen
DennisCA skrev: ↑fre 27 dec 2024, 14:39 ..Jag tippar inom 5 år finns det ett nytt regelverk kring detta och det kommer påverka hur bilarna får se ut, hur lamporna får designas osv...Jag tror att man behöver begränsa ljusflödet även under "halvljusgränsen", nu är det väl i princip tillåtet att ösa ut hur många lumen man vill ner på vägen?
När man möter ett sådant fordon på ett backkrön så får man alla dessa lumen i ögonen

Likaså helljuset. Javisst föraren (eller automatiken) förväntas ju blända ner inför ett möte. Men om detta av någon anledning inte händer så är det inte roligt för den som möter ett fordon med extrem-LED-extraljus. Det kanske vore rimligt med ett maxtak på ljusflödet på helljus. Återigen, innan LED kom så var detta inget problem i praktiken.
Jag har inte heller sett någon diskussion om lyktornas storlek, när ett mötande fordon är långt borta spelar detta ingen roll men på nära håll kommer det bli skillnad om man har små lysande ytor med hög intensitet (typ projektorlampor) eller sprider ut ljusflödet över större ytor (typ Volvos 80-talslyktor



V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
