...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
#1598144
DennisCA skrev: fre 27 dec 2024, 14:39 ..Jag tippar inom 5 år finns det ett nytt regelverk kring detta och det kommer påverka hur bilarna får se ut, hur lamporna får designas osv...
Jag tror att man behöver begränsa ljusflödet även under "halvljusgränsen", nu är det väl i princip tillåtet att ösa ut hur många lumen man vill ner på vägen?
När man möter ett sådant fordon på ett backkrön så får man alla dessa lumen i ögonen :-/ Ja tror inte detta fall har beaktats i bestämmelserna, det var inte ett jätteproblem under halogenlampornas era. Automatisk nivåreglering gör att man numera sällan blir bländad av bilar som drar släp men backkröns-problematiken finns ju kvar.

Likaså helljuset. Javisst föraren (eller automatiken) förväntas ju blända ner inför ett möte. Men om detta av någon anledning inte händer så är det inte roligt för den som möter ett fordon med extrem-LED-extraljus. Det kanske vore rimligt med ett maxtak på ljusflödet på helljus. Återigen, innan LED kom så var detta inget problem i praktiken.

Jag har inte heller sett någon diskussion om lyktornas storlek, när ett mötande fordon är långt borta spelar detta ingen roll men på nära håll kommer det bli skillnad om man har små lysande ytor med hög intensitet (typ projektorlampor) eller sprider ut ljusflödet över större ytor (typ Volvos 80-talslyktor :-) ) Det är ju samma Lumen men blir väldigt skillnad i Lux när man tittar på den lysande ytan på nära håll om jag tänkt rätt :oops: Har säkert blandat ihop Lux, Lumen och Candela.. igen :party:
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1598156
Tyvärr finns det flera bilmodeller med LED-strålkastare där man manuellt (med reglage vid ratten "som förr") måste justera strålkastarna ned/upp beroende på last/vikt på dragkroken.

Några är bl.a KIA EV6 och Hyundai Ioniq 5.
Bild 16 av 27: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 8-18130084

Bild 4 av 11: https://www.bytbil.com/vasternorrlands- ... 6-17929561

Sen tycker jag att Tesla Model Y är en bil som ofta har högt ställda strålkastare, observerat många gånger.
Felaktigt riktade LED är inte roligt att få rakt i ögonen...
av DennisCA
#1598269
Erik Å skrev:Jag tror att man behöver begränsa ljusflödet även under "halvljusgränsen", nu är det väl i princip tillåtet att ösa ut hur många lumen man vill ner på vägen?
När man möter ett sådant fordon på ett backkrön så får man alla dessa lumen i ögonen :-/ Ja tror inte detta fall har beaktats i bestämmelserna, det var inte ett jätteproblem under halogenlampornas era. Automatisk nivåreglering gör att man numera sällan blir bländad av bilar som drar släp men backkröns-problematiken finns ju kvar.

Likaså helljuset. Javisst föraren (eller automatiken) förväntas ju blända ner inför ett möte. Men om detta av någon anledning inte händer så är det inte roligt för den som möter ett fordon med extrem-LED-extraljus. Det kanske vore rimligt med ett maxtak på ljusflödet på helljus. Återigen, innan LED kom så var detta inget problem i praktiken.

Jag har inte heller sett någon diskussion om lyktornas storlek, när ett mötande fordon är långt borta spelar detta ingen roll men på nära håll kommer det bli skillnad om man har små lysande ytor med hög intensitet (typ projektorlampor) eller sprider ut ljusflödet över större ytor (typ Volvos 80-talslyktor :-) ) Det är ju samma Lumen men blir väldigt skillnad i Lux när man tittar på den lysande ytan på nära håll om jag tänkt rätt :oops: Har säkert blandat ihop Lux, Lumen och Candela.. igen :party:
Jag tror man behöver klura ut en formel typ så här många lumen per kvadratcentimeter får lampan skapa. Ska man ha mera ljus måste man öka ytan således. Då måste lampornas utformning återgå till nånting mera normalt istället för de här tunna bländande lamporna som man ibland råkar ut för.

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]