Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1355395
Jag har varit nere i 0,49, packning och tre personer, 47 mil, några enstaka plusgrader och blåsigt. Höll hastighetsgränsen (allt mellan 20 och 120 - omväxlande på den vägsträckan, minst sagt...). Två stopp, varav ett längre. Tillskottsvärmare aktiv (den räknas med i bilens snittförbrukning), adaptiv farthållare och pilot assist så mycket som möjligt, D4 AWD, vinterhjul med dubb. Det är all time low än så länge, men siktar in mig på 0,48 nu =)

Jag har ekoläge aktivt med normalt kupéklimat (har rullehjulet så har valt detta på mitt programmerbara läge). Håller hastighetsgränsen på GPS eller mätare (beroende på var). Kör så folk i bilen trivs och mår bra, det vill säga klass, mjukt och trivsamt. För att inte somna så kör man såklart någon lämplig podd som är intressant. Hålla +30 skulle ladrig falla mig in främst då det ökar dödsrisken och skaderisken avsevärt för mig själv, passagerare och andra trafikanter (har trots allt inte så stark dödslängtan om man säger så) och i andra hand blir det dyrt i bränsleförbrukning och dessutom är det bara onödigt anser jag. Har själv bevittnat (och försökt rädda livet på) en som blivit påkörd, även förstavittne på när en lirare i full karriär smäller in i rumpan på en TMA (den där skyddszonen var fyra meter lång och jag minns hur jag bara stod och stirrade på den fyra dm(!) långa biten....). Han hade ju tur som en tokig som klarade sig, men om han hållit mer än 110 skulle han definitivt fått kasta in veven eller blivit ett mycket trasigt paket för resten av livet.
Har dessutom en fru som var med i en olycka där bilen blev adjöss på motorvägen men tack vare att hon höll så pass låg hastighet i det hala väglaget och höll jäkligt långt avstånd så blev skadorna på henne extremt minimala. Men så lyckligt gick det inte för alla i den övriga högen med bilar som också blev skrot...
av AndS
#1355396
Man bygger tankar efter normal körning och utrymme. ;-) Så du får tanka lite oftare med din körstil :-)
av mojja
#1355400
Xanthopteryx skrev: mån 23 dec 2019, 21:27 Jag har varit nere i 0,49, packning och tre personer, 47 mil, några enstaka plusgrader och blåsigt. Höll hastighetsgränsen (allt mellan 20 och 120 - omväxlande på den vägsträckan, minst sagt...). Två stopp, varav ett längre. Tillskottsvärmare aktiv (den räknas med i bilens snittförbrukning), adaptiv farthållare och pilot assist så mycket som möjligt, D4 AWD, vinterhjul med dubb. Det är all time low än så länge, men siktar in mig på 0,48 nu =)

Jag har ekoläge aktivt med normalt kupéklimat (har rullehjulet så har valt detta på mitt programmerbara läge). Håller hastighetsgränsen på GPS eller mätare (beroende på var). Kör så folk i bilen trivs och mår bra, det vill säga klass, mjukt och trivsamt. För att inte somna så kör man såklart någon lämplig podd som är intressant. Hålla +30 skulle ladrig falla mig in främst då det ökar dödsrisken och skaderisken avsevärt för mig själv, passagerare och andra trafikanter (har trots allt inte så stark dödslängtan om man säger så) och i andra hand blir det dyrt i bränsleförbrukning och dessutom är det bara onödigt anser jag. Har själv bevittnat (och försökt rädda livet på) en som blivit påkörd, även förstavittne på när en lirare i full karriär smäller in i rumpan på en TMA (den där skyddszonen var fyra meter lång och jag minns hur jag bara stod och stirrade på den fyra dm(!) långa biten....). Han hade ju tur som en tokig som klarade sig, men om han hållit mer än 110 skulle han definitivt fått kasta in veven eller blivit ett mycket trasigt paket för resten av livet.
Har dessutom en fru som var med i en olycka där bilen blev adjöss på motorvägen men tack vare att hon höll så pass låg hastighet i det hala väglaget och höll jäkligt långt avstånd så blev skadorna på henne extremt minimala. Men så lyckligt gick det inte för alla i den övriga högen med bilar som också blev skrot...

Fantastiskt fin bränsleförbrukning hatten av!
Dock är jag inte mycket för det här med att slå mig på bröstet och tycka jag är bäst och tänk om.

Kör väldigt mycket bil på kontinenten och där funkar det fint med 200+ i vänsterfilen och 100 km/h i höger filen.

Dock kanske dom besitter större intelligens och är duktigare chafförer än majoriteten av nordborna.

För mig spelar det inte så stor roll vad förbrukningen är på en 600K bil. Dock att behöva tanka 2 ggr om dagen vid en lite längre tjänsteresa är irriterande 😠.
av mojja
#1355401
AndS skrev: mån 23 dec 2019, 21:34 Man bygger tankar efter normal körning och utrymme. ;-) Så du får tanka lite oftare med din körstil :-)
Skulle tro att majoriteten som har en T6a alt D5a ligger en bit över 0.8l/milen speciellt nu vintertid. Ger ju inte så många mil direkt innan det är dags att besöka tappen.
av AndS
#1355403
mojja skrev: mån 23 dec 2019, 21:42
AndS skrev: mån 23 dec 2019, 21:34 Man bygger tankar efter normal körning och utrymme. ;-) Så du får tanka lite oftare med din körstil :-)
Skulle tro att majoriteten som har en T6a alt D5a ligger en bit över 0.8l/milen speciellt nu vintertid. Ger ju inte så många mil direkt innan det är dags att besöka tappen.
Tror att du är en minoritet av de som köper de här modellerna med den förbrukningen :-D
Bara att tanka på.
av mojja
#1355405
AndS skrev: mån 23 dec 2019, 22:09
mojja skrev: mån 23 dec 2019, 21:42
AndS skrev: mån 23 dec 2019, 21:34 Man bygger tankar efter normal körning och utrymme. ;-) Så du får tanka lite oftare med din körstil :-)
Skulle tro att majoriteten som har en T6a alt D5a ligger en bit över 0.8l/milen speciellt nu vintertid. Ger ju inte så många mil direkt innan det är dags att besöka tappen.
Tror att du är en minoritet av de som köper de här modellerna med den förbrukningen :-D
Bara att tanka på.
Haha ja det är väl inte mycket att välja på 🙈.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1355408
mojja skrev: mån 23 dec 2019, 21:20
Fjonsson skrev: mån 23 dec 2019, 21:15
mojja skrev: mån 23 dec 2019, 19:55

Kör man 20 km/h under fartgränsen för att få det snittet 😁.

Själv kör jag 90% adaptiv och 30 km/h över skyltat. då räcker inte tanken långt 😂
Det var lite blandat. 70 väg (i 70), motorväg (120) och en del krypkö genom göteborg på slutet. Har kört till fjällen med fullpackad bil på 0,49. Till italien på drygt 0,5. Den har aldrig dragit 0,6 vid pumpen.

Vad har du för snurra i din? Jag vet inte alls hur folk kör för att lyckas med dessa förbrukningar som visas upp i vardagslivet. Visst skulle jag sätta mig o köra någon öde landsväg med farthållaren på 80 km/h hade jag säkert kapat ett par dl/milen. Men risken hade nog varit att jag somnat eller hamnat i diket för att jag aktiverat mig med annat än att köra bil tyvärr 😆🤓
S90 D3. ;)
Den har deklaration på 0,39 landsväg och 0,43 landsväg. Jag tycker den är imponerande snål för storleken/komforten.
av Xanthopteryx
#1355412
mojja skrev:
Xanthopteryx skrev: mån 23 dec 2019, 21:27 Jag har varit nere i 0,49, packning och tre personer, 47 mil, några enstaka plusgrader och blåsigt. Höll hastighetsgränsen (allt mellan 20 och 120 - omväxlande på den vägsträckan, minst sagt...). Två stopp, varav ett längre. Tillskottsvärmare aktiv (den räknas med i bilens snittförbrukning), adaptiv farthållare och pilot assist så mycket som möjligt, D4 AWD, vinterhjul med dubb. Det är all time low än så länge, men siktar in mig på 0,48 nu =)

Jag har ekoläge aktivt med normalt kupéklimat (har rullehjulet så har valt detta på mitt programmerbara läge). Håller hastighetsgränsen på GPS eller mätare (beroende på var). Kör så folk i bilen trivs och mår bra, det vill säga klass, mjukt och trivsamt. För att inte somna så kör man såklart någon lämplig podd som är intressant. Hålla +30 skulle ladrig falla mig in främst då det ökar dödsrisken och skaderisken avsevärt för mig själv, passagerare och andra trafikanter (har trots allt inte så stark dödslängtan om man säger så) och i andra hand blir det dyrt i bränsleförbrukning och dessutom är det bara onödigt anser jag. Har själv bevittnat (och försökt rädda livet på) en som blivit påkörd, även förstavittne på när en lirare i full karriär smäller in i rumpan på en TMA (den där skyddszonen var fyra meter lång och jag minns hur jag bara stod och stirrade på den fyra dm(!) långa biten....). Han hade ju tur som en tokig som klarade sig, men om han hållit mer än 110 skulle han definitivt fått kasta in veven eller blivit ett mycket trasigt paket för resten av livet.
Har dessutom en fru som var med i en olycka där bilen blev adjöss på motorvägen men tack vare att hon höll så pass låg hastighet i det hala väglaget och höll jäkligt långt avstånd så blev skadorna på henne extremt minimala. Men så lyckligt gick det inte för alla i den övriga högen med bilar som också blev skrot...

Fantastiskt fin bränsleförbrukning hatten av!
Dock är jag inte mycket för det här med att slå mig på bröstet och tycka jag är bäst och tänk om.

Kör väldigt mycket bil på kontinenten och där funkar det fint med 200+ i vänsterfilen och 100 km/h i höger filen.

Dock kanske dom besitter större intelligens och är duktigare chafförer än majoriteten av nordborna.

För mig spelar det inte så stor roll vad förbrukningen är på en 600K bil. Dock att behöva tanka 2 ggr om dagen vid en lite längre tjänsteresa är irriterande 😠.
Men så dör det ju bra många fler i trafiken där också. I de flesta länder är det påtagligt många fler döda dessutom. Hela snittet i EU låg på 49 döda per miljon invånare 2018. Sverige ligger på 32.

Den här är synnerligen talande, och deprimerande. På nio år, förändringen i antal döda i procent. Så, bra vete sjutton om det går nere på 'kontinenten'. Det är så pass enkelt att sänkt fart = färre döda. Svårare än så är det faktiskt inte.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1ODY5Njg7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI5YTA0YWI3OTk1NTBkMjRkOTljZTMwYzVkN2I5NWM2N2Y3ZTkwYjAyIjt9.jpg
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1ODY5Njg7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI5YTA0YWI3OTk1NTBkMjRkOTljZTMwYzVkN2I5NWM2N2Y3ZTkwYjAyIjt9.jpg (89.06 KiB) Visad 488 gånger
av mojja
#1355414
Xanthopteryx skrev: mån 23 dec 2019, 22:40
mojja skrev:
Xanthopteryx skrev: mån 23 dec 2019, 21:27 Jag har varit nere i 0,49, packning och tre personer, 47 mil, några enstaka plusgrader och blåsigt. Höll hastighetsgränsen (allt mellan 20 och 120 - omväxlande på den vägsträckan, minst sagt...). Två stopp, varav ett längre. Tillskottsvärmare aktiv (den räknas med i bilens snittförbrukning), adaptiv farthållare och pilot assist så mycket som möjligt, D4 AWD, vinterhjul med dubb. Det är all time low än så länge, men siktar in mig på 0,48 nu =)

Jag har ekoläge aktivt med normalt kupéklimat (har rullehjulet så har valt detta på mitt programmerbara läge). Håller hastighetsgränsen på GPS eller mätare (beroende på var). Kör så folk i bilen trivs och mår bra, det vill säga klass, mjukt och trivsamt. För att inte somna så kör man såklart någon lämplig podd som är intressant. Hålla +30 skulle ladrig falla mig in främst då det ökar dödsrisken och skaderisken avsevärt för mig själv, passagerare och andra trafikanter (har trots allt inte så stark dödslängtan om man säger så) och i andra hand blir det dyrt i bränsleförbrukning och dessutom är det bara onödigt anser jag. Har själv bevittnat (och försökt rädda livet på) en som blivit påkörd, även förstavittne på när en lirare i full karriär smäller in i rumpan på en TMA (den där skyddszonen var fyra meter lång och jag minns hur jag bara stod och stirrade på den fyra dm(!) långa biten....). Han hade ju tur som en tokig som klarade sig, men om han hållit mer än 110 skulle han definitivt fått kasta in veven eller blivit ett mycket trasigt paket för resten av livet.
Har dessutom en fru som var med i en olycka där bilen blev adjöss på motorvägen men tack vare att hon höll så pass låg hastighet i det hala väglaget och höll jäkligt långt avstånd så blev skadorna på henne extremt minimala. Men så lyckligt gick det inte för alla i den övriga högen med bilar som också blev skrot...

Fantastiskt fin bränsleförbrukning hatten av!
Dock är jag inte mycket för det här med att slå mig på bröstet och tycka jag är bäst och tänk om.

Kör väldigt mycket bil på kontinenten och där funkar det fint med 200+ i vänsterfilen och 100 km/h i höger filen.

Dock kanske dom besitter större intelligens och är duktigare chafförer än majoriteten av nordborna.

För mig spelar det inte så stor roll vad förbrukningen är på en 600K bil. Dock att behöva tanka 2 ggr om dagen vid en lite längre tjänsteresa är irriterande 😠.
Men så dör det ju bra många fler i trafiken där också. I de flesta länder är det påtagligt många fler döda dessutom. Hela snittet i EU låg på 49 döda per miljon invånare 2018. Sverige ligger på 32.

Den här är synnerligen talande, och deprimerande. På nio år, förändringen i antal döda i procent. Så, bra vete sjutton om det går nere på 'kontinenten'. Det är så pass enkelt att sänkt fart = färre döda. Svårare än så är det faktiskt inte.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1ODY5Njg7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI5YTA0YWI3OTk1NTBkMjRkOTljZTMwYzVkN2I5NWM2N2Y3ZTkwYjAyIjt9.jpg
Med stattestik kan man bevisa det som passar en själv bäst.
Det är ju helt orimligt att jämnföra på det viset som görs i grafen. Det som är intressant är ju antalet döda per 100.000 bilar kan garantera att det blir helt andra värden då!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Helt rätt, jag tror det finns en stor sp&au[…]

Är det någon som VET! hur många[…]

Kränga av däck själv

Jag provade med däckjärn, kofot, spett o[…]

Tyvärr så är det samma fel p&ar[…]