- mån 23 dec 2019, 21:27
#1355395
Jag har varit nere i 0,49, packning och tre personer, 47 mil, några enstaka plusgrader och blåsigt. Höll hastighetsgränsen (allt mellan 20 och 120 - omväxlande på den vägsträckan, minst sagt...). Två stopp, varav ett längre. Tillskottsvärmare aktiv (den räknas med i bilens snittförbrukning), adaptiv farthållare och pilot assist så mycket som möjligt, D4 AWD, vinterhjul med dubb. Det är all time low än så länge, men siktar in mig på 0,48 nu =)
Jag har ekoläge aktivt med normalt kupéklimat (har rullehjulet så har valt detta på mitt programmerbara läge). Håller hastighetsgränsen på GPS eller mätare (beroende på var). Kör så folk i bilen trivs och mår bra, det vill säga klass, mjukt och trivsamt. För att inte somna så kör man såklart någon lämplig podd som är intressant. Hålla +30 skulle ladrig falla mig in främst då det ökar dödsrisken och skaderisken avsevärt för mig själv, passagerare och andra trafikanter (har trots allt inte så stark dödslängtan om man säger så) och i andra hand blir det dyrt i bränsleförbrukning och dessutom är det bara onödigt anser jag. Har själv bevittnat (och försökt rädda livet på) en som blivit påkörd, även förstavittne på när en lirare i full karriär smäller in i rumpan på en TMA (den där skyddszonen var fyra meter lång och jag minns hur jag bara stod och stirrade på den fyra dm(!) långa biten....). Han hade ju tur som en tokig som klarade sig, men om han hållit mer än 110 skulle han definitivt fått kasta in veven eller blivit ett mycket trasigt paket för resten av livet.
Har dessutom en fru som var med i en olycka där bilen blev adjöss på motorvägen men tack vare att hon höll så pass låg hastighet i det hala väglaget och höll jäkligt långt avstånd så blev skadorna på henne extremt minimala. Men så lyckligt gick det inte för alla i den övriga högen med bilar som också blev skrot...
Jag har ekoläge aktivt med normalt kupéklimat (har rullehjulet så har valt detta på mitt programmerbara läge). Håller hastighetsgränsen på GPS eller mätare (beroende på var). Kör så folk i bilen trivs och mår bra, det vill säga klass, mjukt och trivsamt. För att inte somna så kör man såklart någon lämplig podd som är intressant. Hålla +30 skulle ladrig falla mig in främst då det ökar dödsrisken och skaderisken avsevärt för mig själv, passagerare och andra trafikanter (har trots allt inte så stark dödslängtan om man säger så) och i andra hand blir det dyrt i bränsleförbrukning och dessutom är det bara onödigt anser jag. Har själv bevittnat (och försökt rädda livet på) en som blivit påkörd, även förstavittne på när en lirare i full karriär smäller in i rumpan på en TMA (den där skyddszonen var fyra meter lång och jag minns hur jag bara stod och stirrade på den fyra dm(!) långa biten....). Han hade ju tur som en tokig som klarade sig, men om han hållit mer än 110 skulle han definitivt fått kasta in veven eller blivit ett mycket trasigt paket för resten av livet.
Har dessutom en fru som var med i en olycka där bilen blev adjöss på motorvägen men tack vare att hon höll så pass låg hastighet i det hala väglaget och höll jäkligt långt avstånd så blev skadorna på henne extremt minimala. Men så lyckligt gick det inte för alla i den övriga högen med bilar som också blev skrot...