Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
Har du tillgång till Vida kan du köra ett test av magnetventilen, då öppnar den och stänger fort upprepade gånger så man hör om den funkar.
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Med tanke på vad du skriver i första inlägget så tror jag du har en överladdning på turbon eller en defekt luftmassmätare. Alla slangar från turbon ska ha någon form av anslutning. Om det är någon slang eller anslutning på turbon, från turbon som är öppen. Ska den anslutas eller pluggas igen.
av Tequa
Ja, det låter ändå som mitt problem. Men återigen, ska bilen verkligen kunna dö vid inbromsning och friläge då?
Jag funderar på att byta magnetventil, luftmassemätare och rengöra gasspjället.
Blir galen på volvon, men den är så jävla skön att köra. :-D :-D :-D
av Tequa
Har ni bestämt en tid, ska rengöra spjället först. Vilket jag ska göra den andra eller tredje Januari. Tills dess gör jag inget med bilen, jag återkommer här om problemet har löst sig eller inte. Något annat ni tycker jag borde göra samtidigt?
Personen som ska hjälpa mig vill inte att jag ska köpa nya delar än, utan att vi börjar där. Men tänker om ni har något annat som kan påverka att turbon hackar eller mina andra fel som jag beskrivit?
av Tequa
Uppdatering gott folk!
Mittersta sladden från magnetventilen var helt av och det skulle kunna göra att bilen dör ibland under färd pga högt tryck i turbon eller något liknande.
Läste lite felkoder igår, och då fick jag fram det här.

261A - Adaptiv lambdareglering felaktig - Intermittent
644A - Omställningsventil kamaxel, felaktig signal - Intermittent
130A - Luftläckage mellan gaspådraghus och inloppsventil - Intermittent (Antagligen löst på grund av slangen antar jag?)

Lampan har varit på i bilen i två dagar, så batteriet var ju totalt stendött.
Så jag fick även dessa felkoder men dem säger att det är 90% på grund utav att batteriet var dött och jag försökte starta bilen.

91CF Intern styrmodul, arbetsminne (RAM), fel - Intermittent
E003 Styrenhetskonfigurationsfel - Intermittent

Några idéer på det här med Omställningsventil kamaxel, felaktig signal?
av Bempo
"Några idéer på det här med Omställningsventil kamaxel, felaktig signal?"
Det borde vara kamaxelgivaren som avses och eftersom det också står "intermittent" så kanske du har en skadad anslutningssladd där också.
Användarvisningsbild
av 144
Bempo skrev: lör 04 jan 2020, 14:17 "Några idéer på det här med Omställningsventil kamaxel, felaktig signal?"
Det borde vara kamaxelgivaren som avses och eftersom det också står "intermittent" så kanske du har en skadad anslutningssladd där också.
Det låter som det är själva ventilen som reglerar kamdrevet som felar, kanske räcker med att göra rent den.
av Tequa
Hej allihop, här kommer en ny uppdatering. Inget har vidgjorts på bilen men har märkt en ny sak.
Bilen dör IBLAND när jag trycker ner kopplingen för lång tid, hänt oftare och oftare på senaste tiden.
Man ser att RPM mätaren går ner för långt, sedan lyser allt framme på panelen. Det har till och med gått och rädda situationen ett par gånger med att gasa på. Så kommer det igång igen. Annars gäller det att starta om bilen i hastigheten och fortsätta köra.

Några ideér på det?
av MickeM
Kolla efter fler luftläckage.
Den och "adaptiv lamdareglering" hänger ihop.

Byt sedan omsrällningsventilen för VVT.
Det är INTE kamaxelsensorn. Ventilen sitter invid VVTdrevet ovanpå kamaxelkåpan under plastkåpan, medan lägesgivaren sitter på kamaxelns ände. Mot växellådan.

Har du ett "öppet luftfilter" istället för filter i orginal luftburk?
Eller några andra modifieringar?

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]