Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Robinaandersson skrev:Kan ju alltid möta upp batteriet för att vara säker men som sagt väldigt tveksam på de. Kör 2 mil till jobbet enkelväg, ibland längre sträckor till andra jobbet/ kompisar 6 mil enkelväg så skulle inte påstå jag kör några kortare sträckor heller Bild har aldrig använt den förns nu köpte bilen i våras så aldrig behövts användas förns nu... så aldrig funkat när jag ägt den...
Aha! Om du inte satte i ett nytt batteri när du köpte bilen kan det vara knäckt ändå. Om tidigare ägare kört mycket dieselvärmare och korta sträckor. Så var det när jag köpte min senaste V70.

Tidigare ägare hade bara kört korta sträckor och använt mycket dieselvärmare. Märkte det genom att start/stop aldrig ville fungera. Mätte upp batteriet och det hade tappat rejält med kapacitet.

Och det var ett bra Varta AGM batteri. Så alla batterier kan knäckas av en dieselvärmare. Även om du inte använt den så mycket.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Tacksam för alla svar problemet löst! Kanske borde tagit en fundering på de betydligt tidigare men kollade väldigt noga där tiden ska lysa och såg tiden i rätt ljus. Så tiden fungerar bara leden i mätarhuset som gett sig förmodligen.
Men med de sagt pillade på ”justerskruven” vickade fram och tillbaka och skruvade osv. Helt plötsligt efter det fungerar timern 😂 har ingen aning hur det kan ha löst problemet eller hur det uppstått men började iallafall funka 😂 ska se nu kommande morgon om den går/gått så det verkligen fungerar men timern slås då ej av längre så bör ju funka 🤔 återkommer imorgon med svar!
Verkar tyvärr ej vara löst än. Kan starta timern så den är aktiv men tror ej den startar på morgonen... ej hört att den går när jag kommer ut .. får försöka hitta felet. Något mer tips än att mäta batteriet? Något som brukar vara vanligt fel?
Uppdatering väldigt långt efter men blev att lägga på hyllan att fixa den. Vart att köpa en motorvärmare istället. Men nu känner man ändå behovet att fixa den Då jag ej längre har tillgång till motorvärmarstolpe på jobbet.
Har försökt läsa på en hel del om det men kommer inte jättelångt verkar då kunna vara en hel del fel.

Kan då meddela att batteriet inte är fel på.
Försökt nollställa felkoder
Fläkten startar men stängs sedan av men borde då inte vara fläkten iallafall.

Kan man inte göra en gammal hederlig felsökning? Det jag då skulle vilja veta är:
Vart fan sitter själva värmaren hur ser den ut?
Sitter alla delar på samma ställe?
Kan man mäta läste nånting om ohm mätning på överhettningsskyddet men vart sitter den och vad mäter man mellan?
Förstår inlägget är otydligt men hittar inte speciellt mycket information på samma ställe och ingen vidare fördjupning på hur den fungerar vad för delar som används och felsökningsmetod varken på webben eller youtube.
Om ni vet av någon bra fördjupning länka gärna.
Tack på förhand
SVXC-forumet har haft bra guider med bild hur man blockar isär och rengör dieselvärmaren. Den enda vettig felsökningsystemet mig veterligen är Vida med Dice .Med den kan man undersöka fel på olika komponenter och få bra reparationsanvisningar.
Vet ej om man vill investera i en felsökningsapparat verkar ju behöva betala mer än tusenlappen. Ska kolla forumet om jag hittar något annars blir det väll att lämna in för felsökning åtminstonde och se om de är något man kan byta själv hemma förhoppningsvis.

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]