Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
DOT 5 kom för mååånga år sedan och var tänk som en efterföljare och/eller ersättare för DOT 4. Dock blev aldrig DOT 5 någon storsäljare (priset?) och jag vet inte om någon bilfabrikant har använt den som original utrustning. Har läst någonstans att det faktiskt var aktuell att kalla silikonbromsvätskan något annat när DOT 4 utvecklades, men det blev aldrig så
Användarvisningsbild
av Erik Å
Efter lite funderande tror jag att jag hänger kvar vid Volvo bromsvätska... Ska köpa till veckan, får väl åka med nivån precis på min-strecket tills dess. Har nog kvar några luftbubblor (det känns inte riktigt som att stampa på ett granitblock när man trycker på pedalen) men vågar inte dumpa mer bromsvätska genom luftning :oops:
av MickeM
Erik Å skrev: lör 19 okt 2019, 09:52
lennarte skrev: lör 19 okt 2019, 09:49 DOT.5 är en silikonbaserat bromsvätska som inte är blandbar med andra typer.
Märkligt nog så är Volvo 32214958 märkt "DOT 4 & 5.1" vilket är en aning förvirrande :oops:
Är den silikon- eller glykolbaserad?
DOT 5 är siliconbaserad.
DOT 5,1 är glykolbaserad.
Förvirrande? Japp!

I övrigt samma sak här som med motoroljan.
Rätt klass och viskositet för bilen? = allt gott.
Bromsvätska:
Rätt DOT för bilen? = allt gott.

Vilket företag som har tillverkat, eller vilket företag som har SÅLT produkten, är tämligen oviktigt.

Att gå in på märkesverkstaden och köpa bilens vätskor, har "bara" fördelen att det blir RÄTT.
Främst fördel för den osäkre/okunnige alltså.
Då kan det vara värt en extra slant, istället för att slå i fel, och få väldigt dyra följder.
Användarvisningsbild
av MartinS
Biltemas Dot4 funkar finfint, den har dessutom ganska hög kokpunkt jämfört med många andra Dot 4 och 5.1 vätskor. Extremt prisvärd, jag brukar köpa 0,5L flaskor då dom är lite lättare att hälla ur.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vid närmare eftertanke så är Volvos dot 5.1 mycket billigare än Biltemas.. 149 kr för 800 ml (med Volvokort) mot 59.90 för 250 ml hos BT ;-)
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]