Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Prytz
#90502
Kena skrev:ang spindel och styrleder verkar det variera hur ofta man får byta. Väldigt irriterande utgift men kan du byta själv är det inte så dyrt.
Handlar det om 1 ggr/år eller mindre/mer??
av Kena
#90503
Njae, det finns inget bäst före datum, bilar är ju inte mat precis. På bilar nöts det mesta med milen och vilken sorts väg du kör på och hur du kör. Finns väl extremfall där styrlederna hållit nåra tusen mil men 10000 verkar vara mer regel än undantag för byte av lite bussningar och leder. Du vet sånt som höll 20-30000mil för några år sedan, kom först inte på vad det kallas men premium dök upp. Det ska vara skönt och kännas, men ajjj så det kostar.
av Prytz
#90506
Kena skrev:Njae, det finns inget bäst före datum, bilar är ju inte mat precis. På bilar nöts det mesta med milen och vilken sorts väg du kör på och hur du kör. Finns väl extremfall där styrlederna hållit nåra tusen mil men 10000 verkar vara mer regel än undantag för byte av lite bussningar och leder. Du vet sånt som höll 20-30000mil för några år sedan, kom först inte på vad det kallas men premium dök upp. Det ska vara skönt och kännas, men ajjj så det kostar.
Okey.. jo det låter rätt logiskt, jag som e tankespridd och inte tänker klart. :P
Jo smakar det så kostar de =)
av cme
#90613
Har en -01. Jag ville ha den helt tajt i framvagnen så jag bytte allt. Styrlederna (speciellt inre och yttre) var dåliga och bussningarna till bärarmarna var spruckna (verkar var vanligt). Passade samtidigt på att byta spindelleder och kränghammarstagen. Bussningarna är av en förstärkt typ numer som ger en stabilare framvagn. Det kostar några tusen men om man väljer rätt verkstad så kan man nog få ett vettigt pris (det är ju grov mekanik och ingen CAN-bus teknik direkt). Fyrhjuljustering är sedan en självklarhet förståss.
Min XC känns som ny i chassit efter detta och jag tycker att det är en prisvärd investering i mitt fall. Jag tror att samtliga styrdelar och spindelleder är samma som till vanliga V70 men många kör ju lite "hårdare" eftersom det är en XC så det är inte så kostigt om de slits. Bilen är ju inte teränggående utan ska väl dimensioneringsmässigt betraktas som utvecklad för högt gräs...

cme
av Prytz
#90615
cme skrev:Har en -01. Jag ville ha den helt tajt i framvagnen så jag bytte allt. Styrlederna (speciellt inre och yttre) var dåliga och bussningarna till bärarmarna var spruckna (verkar var vanligt). Passade samtidigt på att byta spindelleder och kränghammarstagen. Bussningarna är av en förstärkt typ numer som ger en stabilare framvagn. Det kostar några tusen men om man väljer rätt verkstad så kan man nog få ett vettigt pris (det är ju grov mekanik och ingen CAN-bus teknik direkt). Fyrhjuljustering är sedan en självklarhet förståss.
Min XC känns som ny i chassit efter detta och jag tycker att det är en prisvärd investering i mitt fall. Jag tror att samtliga styrdelar och spindelleder är samma som till vanliga V70 men många kör ju lite "hårdare" eftersom det är en XC så det är inte så kostigt om de slits. Bilen är ju inte teränggående utan ska väl dimensioneringsmässigt betraktas som utvecklad för högt gräs...

cme
Men det e ju typ sådana saker man kan byta själv.
Vad menas med CANBUS teknik ?
av Gelejocke
#90693
Har kört ca 10000 mil i min 01:a. Har nu gått 19000 mil och jag känner första ägaren. Har inte bytt en enda pinal i framvagnen förutom tvärstagen till krängningshämmaren. Inga märkbara glapp enligt besiktningen eller vad jag märkt annars.
Hjullager framförallt bak är en svag punkt. Dock lätta att byta. Har bytt två gånger bak.
Bromsskivor (slår sig och rostar bak), en annan svag punkt.
Övre motorfästet glappar upp sig.
På en del bilar måste man byta främre avgassystemsfästet. Gjorde det på min och fick bort vibrationer-oljud. Bytte till ett nykonstruerat fäste.
Har en bekant som arbetar med utveckling av xc på Volvo. Han säger att det blivit sämre kvalitet på de nyare årsmodellerna bla inredningen, stolarna och isoleringen.
Tycker mycket om min bil Det är faktist nykänsla i den fortvarande efter 19000 mil !
av Prytz
#90719
Gelejocke skrev:Har kört ca 10000 mil i min 01:a. Har nu gått 19000 mil och jag känner första ägaren. Har inte bytt en enda pinal i framvagnen förutom tvärstagen till krängningshämmaren. Inga märkbara glapp enligt besiktningen eller vad jag märkt annars.
Hjullager framförallt bak är en svag punkt. Dock lätta att byta. Har bytt två gånger bak.
Bromsskivor (slår sig och rostar bak), en annan svag punkt.
Övre motorfästet glappar upp sig.
På en del bilar måste man byta främre avgassystemsfästet. Gjorde det på min och fick bort vibrationer-oljud. Bytte till ett nykonstruerat fäste.
Har en bekant som arbetar med utveckling av xc på Volvo. Han säger att det blivit sämre kvalitet på de nyare årsmodellerna bla inredningen, stolarna och isoleringen.
Tycker mycket om min bil Det är faktist nykänsla i den fortvarande efter 19000 mil !
Okey.. Bra att veta,
men är det någon större skillnad på 01 gentemot 02:an?
Men det lät som relativt lätta saker att ha och göra med som du skrev felade.

Tack så mkt
av Gelejocke
#91071
Jag vet inte exakt. Tror att det är samma bil.
Lycka Till !

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ve[…]

The discs don't look too bad. Check that they are […]

Ny stereo i min s40 2004

Hej, passar en sådan stereo direkt i urtaget[…]

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]