Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxxen
Så kan det vara, men jag tror inte det. Var ute och snålkörde el idag och kom dryga 35 km, dock så var det en del 80-90 väg som inte är optimalt för batteridrift. Men jag brukar köra stora delar på 70-80 väg och då har jag tidigare kommit runt 41 km. Jag ska rodda i detta med Volvo så får vi se. Är ju något oklart för mig hur de gör för att kolla om batterier har skador eller bara vanligt slitage. Går det att mäta sig till eller på annat sätt kontrollera om batteriet har celler som inte är friska?

Skulle vara intressant att veta hur det blir på bilar som gått ett antal tusen mil och har några år på nacken, märks det redan när bilen är fulladdad att den inte teoretiskt når upp till 45 km eller visar den 45 km efter fulladdning fast den sedan när ni börjar köra snabbare tappar kraft? Om det är så att de fortfarande visar 45 km efter fulladdning så är det ju något konstigt med min.
Senast redigerad av 1 haxxen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StefanN
Batteriet kommer ju visa olika hela tiden, ibland får man mer ibland mindre. Nån degradering är det ju inte tal om på den korta tiden.
Min frus hybrid har gått 11 000 snart och hon fick högsta nånsin härom veckan. Min som gått 4000 ligger nästan alltid 5km under hennes då vi har olika körmönster.
av haxxen
Grejen med detta är att jag körde ca 200 mil på främst el, kortare sträckor. Den visade då ALLTID 45 km efter laddning. Sen plötsligt så började den visa 43 och efter det har det alltid varit så, har säkert laddad den minst 10 ggr efter det, plus att jag upplever att den inte går lika långt. Känns mysko.
Den beräknade räckvidden går ner på sommaren då den använder el för att driva ac. Även den beräknade sträckan går då ner för mig till 42-43 km istället för 45 km. Mina längsta körsträcka är under vår och höst kring 10-12 grader då det går att nå 46-47 km på el utan att av går igång.
av haxxen
Ok, vi får se. Eftersom jag hade 45 km från slutet av maj till mitten av juli, då det helt plötsligt blev 43 km och sen stannat där tycker jag är konstigt eftersom väder/temperatur varit ungefär lika.
av haxxen
Okej, har du läge Pure i då? I hybrid läge som är ”Default” så står min också på 38. I början stod den på 40 i hybridläge.
Har ställt en detaljerade frågor kring hur detta beräknas till verkstaden, men de har slutat svara nu... säljer de hybrider får de allt ta och lära sig hur grejerna funkar med!
av haxxen
Jag märker på svaren att jag inte varit helt tydlig med vad jag menar.
Förutsättningar:
- Mitt resonemang baserar sig på att bilen står i ett garage med mer eller mindre konstant samma temperatur, ca 16-21 grader.
- Bilen laddas fullt.
- Efter fulladdning kontrolleras teoretisk räckvidd i "Pure" -läge. När bilen var ny fram till den var ca 1,5 månad stod det alltid 45 km. Efter 1,5 månad och 200 mil ändrades detta plötsligt till 43 km. Nu har den snart gått 600 mil, fortfarande 43 km och har aldrig nått högre igen.
- Jag menar att denna "ursprungliga beräkning" som bilen gör bör baseras på batteriets laddnivå, hur mycket energi som har lagrats i batteriet. Således bör de tidigare V90 T8 med 9,2 kwh batteri ha kortare räckvidd än min med 10,4 kwh batteri, samt att de ny 11,6 kwh batterierna bör ha ytterligare något längre. Detta kan man ju även se på Volvos hemsida där den teoretiska räckvidden ökad med större batteri, logiskt!
- Med det resonemanget menar jag att eftersom min inte kan nå upp till mer än 43 km i teoretisk räckvidd så bör det tyda på att en försämring av batteriets kapacitet skett efter extremt kort tid. Jag har haft en mailkonversation med Volvo-verkstaden, men de har inte kunnat ge klara svar, inte ens exakt hur räckvidden i ovan scenario beräknas. Däremot sa de att de fått in flera bilar med liknande "symptom" som de felsökt utan att hitta något fel. Och vill man felsöka utan att fel hittas så får man stå för notan själv.
Jag tycker det inte borde vara alltför svårt att göra en mätning på hur mycket laddning batteriet kan ta i en given temperatur. Samt utifrån de avgöra om det verkar friskt eller inte. Samt att jag anser att Volvo verkligen bör kunna redogöra för hur den initiala teoretiska räckvidden beräknas!
Finns det något från Volvo med kunskap om detta på forumet så vore det verkligen trevligt at bli upplyst, eller någon kanske har ett tips på någon att fråga!
av kenjoh4
Ovan var när jag endast satt på tändningen. Nu på morgonen när jag skulle köra ut från huset så visade hybridläget 38 och pure 43. Kanske kan det vara som någon tidigare nämt att den beräkningar efter körstil?
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]