Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Erwin skrev:
Tompan60 skrev: mån 05 aug 2019, 14:19 Bra synpunkt. Sök efter sprickor i säten och slipa in säten och ventiler noga.
Låterklokt! Ska detta åtgärda sprickor, om dem finns?
Har du sprickor i ventilsätena så byter man ut dom. Eller ja de borde ha bytt ventilsätena på cyl 2 när de bytte ventilerna. Ska du ha i nya ventiler i gammla ventilsäten (cyl 1,4,5) så måste de slipas in. Osäker på om man gör det med nya ventiler och ventilsäten.

halvgute57 skrev:Vid service kan man inte kolla ventilsäten,demo topp vid service? :-D
Ska man byta ventiler, så är det inte direkt "service".

Frågan är om en ventiljustering, hade förhindrat ventilsallad eller om Volvo har dålig kvalitet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Att mer än en ventil pajjar har väl en förklaring.

Är det inte så att när man inte justerar ventilerna slits sätet fortare än kammen på vissa motormodeller och risken finns att ventilen till slut inte stänger 100%. Det gör att värmen inte kan föras bort via sätet till toppen och med tiden spricker avgasvebtilen pga överhettning.

Rätta mig gärna om jag har fel.
av KalleJ
@VolvoB20, Stämmer rätt bra, FT har inte likadana ventiler som 2.5T/T5 heller.
Ventiljustering skulle ha gjorts vid 9000mil, 16000mil. Innan de togs bort från serviceschemat, osäker på brytpunkt/år.

Väldigt märkligt om Volvo bara bytte 2:ans ventiler och inte justerade/kontrollerade resten av ventilerna dok.

Jag vet inte ens hur långt min motor gått. Den byttes till en "renoverad/utbytes med lägremil" pga. multirem+kamremsbrott vid 14.000mil. Glad jag inte fick så för den notan på 70tkr, förra ägaren sålde den ganska omgående efter det.
Så lär få lämna in den på kontroll/justering om ett par tusen mil.

Från en äldre tråd

Stefan_KG skrev:Jag har en MY11 som har rullat 17300 mil utan ventiljustering.
Och jag har inte märkt något konstigt.

Pratade med min PST på Volvo angående just ventiljustering, då bilen skall in på storservice med kamrem på fredag.
Numera så gör man bara ventiljusteringen på polis och taxibilar.
Det slopades på privata bilar, då det inte fanns belägg för att det var nödvändigt med justering.

Det är som med oljan i automatlådan, ingår inte i serviceplanen för privatbilar.
Men för polis och taxi finns den med.
av Erwin
Hej allihop! Tack gör alla inspel!! Efter förhandling av en konsumentrådgivare ska verkstaden ta allt som garanti. De ska inspektera motorlocket och byta alla ventiler. TOPPEN!
Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]