Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Ärligt talat så misslyckas en del experiment..
De brukar jag hålla tyst om :-D
Användarvisningsbild
av Daniel78
Ursäkta att jag gräver upp denna gamla tråd……
Erik Å skrev: sön 26 sep 2021, 08:00 Jo mitt urtrampningslager kvittrade rejält både med koppling uppe och nere.. dock olika :-)
Men märkligt nog så gick det inte att få ur växlarna trots att slavcylindern uppenbarligen fortfarande fungerade. Jag förstår inte varför..
lät det ungefär så här?

https://youtube.com/shorts/gRKjiqG6Qd4?feature=share

Mvh Danne
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nä, det kvittrade när motorn roterade även om man inte rörde kopplingen.. Tänk dig 50 snacksaliga gråsparvar som håller låda :-D
Lagret hade förmodligen tvärskurit och solfjäder-fingrarna gled mot den stillastående lagerringen, stål mot stål utan minsta smörjning :P
Användarvisningsbild
av Erik Å
Resan går vidare, det vore ju kul att se var smörjmedlet faktiskt hamnar. På urtrampningslagret eller någon annanstans.. :-D
Hmm, har ju faktiskt en 100-kronors eBay USB-kamera och glittriga sugrör inhandlade på ÖoB.
Med Amcap på laptopen så ser jag vad kameran ser..
Test planerat imorgon, vad skulle kunna gå fel? :party:
injektion_usb.jpg
injektion_usb.jpg (320.9 KiB) Visad 2691 gånger
.
.
injektion_usb_2.jpg
injektion_usb_2.jpg (315.31 KiB) Visad 2569 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Exempel på saker som gick fel: :-D
1. Det var inte helt lätt att krångla kameran förbi gummiproppen. Även om man petar ur proppen så sitter den i vägen..
2. Fettet rann inte alls ner i lagret som jag väntade mig utan la sig uppepå ungefär som när man trycker ut tandkräm på tandborsten. Måste ha blandat fel. :-/ Och så var det rätt kyligt i garaget, gjorde inte saken bättre.
3. Demoversionen av Amcap stänger av efter några minuter så man måste starta om. Och "snapshot"-funktionen ger bilder med vattenstämpel. Men skärmklippverktyget gör jobbet.

Lärdom: Fettet rinner säkert ut mycket bättre om man gör detta på en varmkörd motor en varm sommardag. Bilen behöver stå ett bra tag, gärna över natten
Och så funderar jag om det vore bättre att trycka röret mot glipan mellan lager och bälg på den vertikala framsidan och pressa in fettet där i stället för att dumpa det uppepå lagerringen. Testet fortsätter när det blir smörjdags nästa sommar :-)
camera.jpg
camera.jpg (292.59 KiB) Visad 2531 gånger
.
1.PNG
1.PNG (1.02 MiB) Visad 2531 gånger
.
2.PNG
2.PNG (923.56 KiB) Visad 2531 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:3. Demoversionen av Amcap stänger av efter några minuter så man måste starta om. Och "snapshot"-funktionen ger bilder med vattenstämpel. Men skärmklippverktyget gör jobbet.
https://www.driverguide.com/driver/deta ... rid=264664
"orginal är alltid bäst"... nåja... Jag använder iaf orginalet, till mitt usb-microskop, gratis som det ska vara. Saknar snapshot-funktionen dock.

... Plus att affärs"iden" för betal-amcap'en är lite.... hmm... omoralisk? ... Eftersom snubben i princip bara laddat ned koden från microsoft(open source) och smackat dit nån extra funktion och sen ska ha betalt för det...

edit: och här finns en (gratis) variant med snapshots: https://www.hvscam.com/soft.asp?lang=en
tolkning av symptom vid start.

V70N -06 Vrider nyckel, bil startar normalt. Varv[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Lounge-paketet som innehåller ventilerad nap[…]

Sista hoppet att forumrävarna här kan hj[…]