Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man ska ju inte vålda så hela kontakten spräcks sönder, bara lyfta någon mm på spärren så den hakar ur.....

Varenda kontakt man hittar i bien har ju liknade typ av låsning så att skruva isär saker istället blir
väldigt jobbigt i längden.
apersson850 skrev:Ömtåliga kontaktdon är en anledning till att jag lossar motorn istället, så jag kommer åt att skruva den lilla domkraften där inne för hand istället.
Jag förstår din ståndpunkt, men de där torxskruvarna är inte roliga ...
Har nu lyckats separera kontaktdonet genom att föra in ett tandläkarinstrument "bakifrån" i spåret eller rännan och samtidigta trycka nedåt. Instrumentet i fråga är ca 5mm brett och myyyyycket tunt. Far var tandläkare, därav det något udda redskapet i bilvertygsammanhang.

Tack alla som varit delaktiga i denna tråd och erbjudit hjälp.
xAx skrev:Jag förstår din ståndpunkt, men de där torxskruvarna är inte roliga ...
Mina är. Måhända för att jag brukar demontera dem två gånger om året (vinter/sommardäck), och smörjer innan jag sätter tillbaka dem. Rent allmänt brukar jag lossa trilskande torx i den storleken med batteridriven mutterdragare med bra bits i. Bitsen knackar jag dit med hammare först. Vibrationerna är bra.
apersson850 skrev:Ömtåliga kontaktdon är en anledning till att jag lossar motorn istället, så jag kommer åt att skruva den lilla domkraften där inne för hand istället.
Japp, precis min åsikt också. Dessutom lättare att skruva tillbaka motorn än att backa den elektriskt.
nissesvolvo skrev: tor 06 jun 2019, 10:59
Japp, precis min åsikt också. Dessutom lättare att skruva tillbaka motorn än att backa den elektriskt.
Spännande, hade problem att lossa skruvarna så kör på elmotorn med 9v batteri, inga problem att lossa kontakten. Har nu fått hem enbart skruvarna till elmotorn och ska byta ut mot nya fina :)
VolvoB20 skrev: tor 06 jun 2019, 13:51 Lättast är ju att be bilen släppa taget i Vida.
Om snubben på eBay ens har skickat den jag beställd ja ;-) Den skulle ha kommit tills nu så får se om det går att reklamera eller få en skickat med flygfrakt :-)

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]