Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev: ons 29 maj 2019, 11:31 Denna fria rörlighet..... Bara hoppas att Sverige tar ut avgifter på utlandsreggade fordon som kör här.
Tycker danmark är det tydligaste exemplet på ett transitland. Jag använder deras motorvägar varje sommar då danmark ligger ivägen när jag ska ner på kontinenten. Hade jag inte behövt stanna för att köpa biljett till färjan hade jag kunnat passera landet helt utan att stanna.
Det är ju skillnad på turister som ju spenderar pengar i landet.
Kanske borde vägavgift ingå när man löser biljetter från sverige till tyskland?
Fjonsson skrev: ons 29 maj 2019, 16:45
Perra83 skrev: ons 29 maj 2019, 11:31 Denna fria rörlighet..... Bara hoppas att Sverige tar ut avgifter på utlandsreggade fordon som kör här.
Tycker danmark är det tydligaste exemplet på ett transitland. Jag använder deras motorvägar varje sommar då danmark ligger ivägen när jag ska ner på kontinenten. Hade jag inte behövt stanna för att köpa biljett till färjan hade jag kunnat passera landet helt utan att stanna.
Det är ju skillnad på turister som ju spenderar pengar i landet.
Kanske borde vägavgift ingå när man löser biljetter från sverige till tyskland?
Jag åker i stort sett aldrig via Danmark på nervägen. För mig blir det nattfärja från Trelleborg (65 mil hemifrån) istället, sova och resa (inkl. allt) för under 2' är för mig mer prisvärt.
Om inte blir det att börja jaga hotell i norra Tyskland, med tanke på restiden. Bättre att gå på Autobahn utvilad vid 6:30-tiden, sist körde jag Rostock-Villach den dagen.
Men visst, jag har kört tex Berlin-Stockholm via Danmark "i ett svep", det fukar också men tar tid.
Tänk på att det är bara på motorvägarna som det kostar att köra. På andra vägar kostar det inget att köra.

Frankrike har tagit ut motorvägsavgift åtminstone sen 1988 då jag fick betala dyrt. Kostar då och nu ungefär lika som bränslekostnaden per mil.
Var i Schweiz för nåt år sen och det kostade omkring 400 kr för ett år, även om man bara skulle köra en dag. Tyckte det var gnidet så jag sket i att köra på deras motorvägar.
I Österrike är det vettigare, 100 kr för 10 dagar, inget att bråka om, schysst politik de har och vill ha turister känns det som. Måste vara ett bra land Österrike, eller?

För några år sedan reste vi mkt i Europa och jag ställde in GPSen på avgiftsfritt. I Frankrike och Schweiz funkade det fint. Man fick se mer än tråkiga motorvägar och det tog inte så väldigt mycket längre tid. Man får lägga på 1-2 timmar mer på en dag i restid. Gillar ändå inte att köra fort i 140 på motorvägarna, softar hellre. Sedan hittar man bättre matställen än på motorvägarna och bättre priser också. Win-Win! Det funkar bra om man inte har bråttom och planerar. Kanske liknande tidstillägg som Tesla ägarna har, för de måste ladda ibland. Och så måste de käka dit de kan promenera bara. Kass.
Om 2 dagar röstar dk fram en sosse regering med stöd av Enhedslisten (Vänsterpartiet).
Då ska ni se road pricing och greenwashing.

Vindkraftverk ska sättas upp så vi kan hålla fart på kolkraftverken (som är de enda som kan reglera snabbt upp och ner i last + stängas snabbt när det blåsar).

Sent from my iPhone using Tapatalk
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]