Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
Jag ser det som att man i efterhand korrigerar ett fel i programvaran. Som den är nu är den ju direkt farlig i vissa situationer och man bör känna till vilka. Motorvägsavfart som slutar i en rondell i planskild korsning t.ex. Då gäller det att slå av pilot assist.
av AndS
Fjonsson skrev: mån 27 maj 2019, 08:33 Jag ser det som att man i efterhand korrigerar ett fel i programvaran. Som den är nu är den ju direkt farlig i vissa situationer och man bör känna till vilka. Motorvägsavfart som slutar i en rondell i planskild korsning t.ex. Då gäller det att slå av pilot assist.
Nja, den PA-funktion som bilen har idag kräver att du som förare alltid har koll på vad som händer, idag kan den även koppla ur PA-funktionen utan indikering så att den inte upptäcker en rondell är ett mindre problem ;-)
Så den funktionen med t.ex. rondell , etc, finns inte på den här nivån av PA utan den är bara en "enklare" form av hjälpstyrning, dvs inte självkörande utan det är föraren som ska ha kontroll på liknande.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Det begriper jag väl. Jag tror inte min bil är självkörande. Det jag pratar om är när man följer en bil med radarfarthållaren. Man har legat i 100 och sen blir det rullande kö i 20 på avfarten. Bilen fixar även en svag kurva. Sen kommer man till en skarpare kurva och när bilen "tappar kontakten" med bilen framför får min bil plötsligt för sig att det är 100 som gäller igen. Det kan snabbt bli farligt speciellt i halka. Med kurvfunktionen skull situationen kunna undvikas då bilen fattat situationen.
av AndS
Det är då du som förare ska vara beredd då PA systemet inte har de funktionerna att detektera din tänkta kö som kör i 20km.
Det PA system som sitter i dagens bilar kommer aldrig att kunna hantera den händelsen.
Det begriper åtminstone jag ;-)
Utan det blir en kraftig inbromsning.
av AndS
Volvos PA system är väl nivå två gällande automation, i princip det lägsta för "automatisering" av körning.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
AndS skrev: mån 27 maj 2019, 19:21 Det är då du som förare ska vara beredd då PA systemet inte har de funktionerna att detektera din tänkta kö som kör i 20km.
Det PA system som sitter i dagens bilar kommer aldrig att kunna hantera den händelsen.
Det begriper åtminstone jag ;-)
Utan det blir en kraftig inbromsning.
Men du ser väl på min förklaring att jag har begripit det. Jag klarar att slå av pilot assist innan det blir ett problem. Jag skulle dock inte lite på att alla fixar det första gången det händer. Jag ser beteendet som farligt.
Du tycker det är helt iordning. Fine.
Jag ser det som en rimlig uppdayering för att systemet ska bli konkurrenskraftigt.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
AndS skrev: mån 27 maj 2019, 19:31 Volvos PA system är väl nivå två gällande automation, i princip det lägsta för "automatisering" av körning.
Ja, det är mer att se som ett förarstöd än en självkörande funktion.
av AndS
Fjonsson skrev: mån 27 maj 2019, 20:47 Jag klarar att slå av pilot assist innan det blir ett problem. Jag skulle dock inte lite på att alla fixar det första gången det händer. Jag ser beteendet som farligt.
Du tycker det är helt iordning. Fine.
Och jag delar ju inte din åsikt att systemet är farligt utan det är föraren som använder systemet felaktigt och därmed kan skapa en farlig situation ;-) Finns mängder med situationer som PA-systemet inte klarar av att hantera.
Vilket även gäller ACC som funnits ännu längre tid, koppla in den på en kurvig och speciellt kuperad 70-väg så kan det även här gå "åt skogen". Inte ACC fel utan felaktig användning av föraren. Här är vi inte i närheten av att kunna slå på PA.

Och tyvärr tror jag inte våra "äldre" bilar har hårdvara i styrenheter, servo, sensorer/kamera, etc, som enbart kan programvaruuppdateras för att få nya generationer av PA.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
AndS skrev:Och jag delar ju inte din åsikt att systemet är farligt utan det är föraren som använder systemet felaktigt och därmed kan skapa en farlig situation ;-) Finns mängder med situationer som PA-systemet inte klarar av att hantera.
Samma sak. Ett system som kan överraska en ovan förare helt i onödan om det finns en lösning.
Kanske skulle det behövas en funktion som begränsar kraftig acceleration när hindret försvinner i låga hastigheter?

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]