Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Luthor skrev: Nja, inte som andrabil, vill ha nåt lite mindre (bensinsnålt)...
Okej, mindre (fysiskt) kan jag förstå, men det är inte att jämnställamed bränslesnålt, det handlar mera om körteknik.

/L
av Daddan
Körde en sprojtans Seat Cordoba Vario (kombi) med fyra personer i. Det var som att hantera en elektrisk ål på ecstacy... Slingrigaste bil jag någonsin kört. De nyare Seat bilarna är nog bättre. Provkör! Ens egen uppfattning är viktigast.

En Audi A3 eller Golf kanske?
av Luthor
Loner skrev:
Luthor skrev: Nja, inte som andrabil, vill ha nåt lite mindre (bensinsnålt)...
Okej, mindre (fysiskt) kan jag förstå, men det är inte att jämnställamed bränslesnålt, det handlar mera om körteknik.

/L
Det är sant, men det är ändå lite knivigt att få ner en V70 i ca 0,5 liter/mil... ;)
av Luthor
Daddan skrev:Körde en sprojtans Seat Cordoba Vario (kombi) med fyra personer i. Det var som att hantera en elektrisk ål på ecstacy... Slingrigaste bil jag någonsin kört. De nyare Seat bilarna är nog bättre. Provkör! Ens egen uppfattning är viktigast.

En Audi A3 eller Golf kanske?
A3:an gillar jag, och tyskt skall ju vara lika med kvalitet... Får som sagt dra iväg och provköra en Seat, knepigt det här...
Användarvisningsbild
av mugge
Vi överväger också en andrabil fast först till hösten/vintern. Bland dem som jag fördomsfritt försökt få en uppfattning om är: Opel Corsa och Astra, Citroên C3, VW Polo, Peugeot 206 och 307, Skoda Fabia, Renault Modus, Fiat Panda och Punto, Nissan Micra, Honda Civic och Jazz, Toyota Corolla, Mazda 3 samt Mitsubishi Colt och Lancer.

Efter att ha läst på lite och försökt matcha mot våra behov och krav så är följande lite mer intressanta:

Opel Astra
Peugeot 307
Skoda Fabia
VW Polo
Renault Modus

På lite längre sikt är jag annars sugen på en Loremo, men man vet ju inte om den någonsin blir verklighet.

http://www.loremo.com
av Fredrik Bäckström
frågan jag ställer mig är snarast hur långt det är till jobbet och hur mycket bilen skall använas i övrigt. Om det är så att du kommer att köra mest ensam och korta sträckor kanske du inte ens behöver ha en bil för 50-60000 utan kan köpa en för 25000 och bara ta trafikförsäkring??? Jag känner för att göra så med jämna mellanrum. Vi har idag en BMW 540ia och en Volvo V70 -99, men det är alltid något pill med dem. För kortare pendling vore det onekligen skönt med en liten sunk-bil som man inte behöver hetsa upp sig över för prakeringsskador etc...

/Fredrik
Användarvisningsbild
av cmp67
mugge skrev:Vi överväger också en andrabil fast först till hösten/vintern. Bland dem som jag fördomsfritt försökt få en uppfattning om är: Opel Corsa och Astra, Citroên C3, VW Polo, Peugeot 206 och 307, Skoda Fabia, Renault Modus, Fiat Panda och Punto, Nissan Micra, Honda Civic och Jazz, Toyota Corolla, Mazda 3 samt Mitsubishi Colt och Lancer.

Efter att ha läst på lite och försökt matcha mot våra behov och krav så är följande lite mer intressanta:

Opel Astra
Peugeot 307
Skoda Fabia
VW Polo
Renault Modus

På lite längre sikt är jag annars sugen på en Loremo, men man vet ju inte om den någonsin blir verklighet.

http://www.loremo.com
Ska du byta halvljus lampa på en Renault Modus på verkstad kostar det 1300kr enligt Vi Bilägare!!!
Användarvisningsbild
av eccy243
cmp67 skrev:
mugge skrev:Vi överväger också en andrabil fast först till hösten/vintern. Bland dem som jag fördomsfritt försökt få en uppfattning om är: Opel Corsa och Astra, Citroên C3, VW Polo, Peugeot 206 och 307, Skoda Fabia, Renault Modus, Fiat Panda och Punto, Nissan Micra, Honda Civic och Jazz, Toyota Corolla, Mazda 3 samt Mitsubishi Colt och Lancer.

Opel Astra
Peugeot 307
Skoda Fabia
VW Polo
Renault Modus
Ska du byta halvljus lampa på en Renault Modus på verkstad kostar det 1300kr enligt Vi Bilägare!!!
Lite OT, men ändå. Detta beror på att främre stötfångaren måste lossas. Detta gäller även för p-ljuset.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]