Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ny uppdatering: hämtade ut bilen igår för 5000 kr. Delen 3500, jobb 1500. Körde nu på morgonen, felet tillbaka. Om nu diagnosen visar "sas signal saknas", så borde det ju vara den. Eller bluffar verkstan? Har dom ens bytt delen? Kanske är lite konspiratorisk nu 😂 Känner mig lätt frustrerad i alla fall...
Dieselhenke skrev: ons 08 maj 2019, 09:22 Ny uppdatering: hämtade ut bilen igår för 5000 kr. Delen 3500, jobb 1500. Körde nu på morgonen, felet tillbaka. Om nu diagnosen visar "sas signal saknas", så borde det ju vara den. Eller bluffar verkstan? Har dom ens bytt delen? Kanske är lite konspiratorisk nu 😂 Känner mig lätt frustrerad i alla fall...
Låter riktigt surt att få felet igen med en så relativt kostsam reparation. Kolla felkod(er) med VIDA, steg ett. Får du samma fel så skulle jag åka tillbaka och fråga varför det inte är åtgärdat.

Är det en seriös Volvo-mek eller något annat? Har för mig SAS-enheten måste kalibreras på något sätt med systemet, om den byts ut "på egen hand".
SAS:en ska sättas dit på ett särskilt sätt, lilla skruven (har för mig det va en liten skruv) ska typ sitta kvar tills man satt den på plats. Går att kalibrera SAS utan att ladda in programmvaran, man ska köra ett visst körschema på vägen då om jag minns rätt. Frågan är om verkstaden lagt in programmvaran eller kanske missat att radera tidigare felkod så den dyker upp som en spök kod en tid framöver pga det?
Hur som helst så ska du åka tillbaks och påtala att felet kvarstår och fråga varför, få felkod/er kollade så det inte är samma som innan.

Gällande kostnaden så ser den ut att stämma hyfsat skapligt, SAS:en är svin dyr som ny, sen till det tar dom flesta firmor betalt för programmvaran också. Och till det sen slutligen det lilla arbete som går åt - vilket är rätt lite men som också kostar sitt.
Innan du åker tillbaks, passa även på att kolla så ratten har satts tillbaks rakt efter bytet. En del missar nämligen att stansa upp innan den plockas bort.
SAS och kontakt/rattrulle är ju två olika komponenter. SAS är styrenheten till rattrullen. Rattrullen är monterad på SAS. Det är ju inte ovanligt att rattrullen gått sönder och orsakat fel i SAS. Alltså byte av SAS och rattrulle. Felkod brukar kunna vara densamma o därför ibland svårt att avgöra vad som ska bytas.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Tack för alla bra svar och engagemang! Jag kom från verkstan nu. Det är en liten Volvoverkstad som använder sig av Vida, så dom känns seriösa på pappret. Jag krävde att få läsa felkoder igen eftersom lampan tänds efter samma körsträcka igen. Nu så indikerade felkoder på mekaniskt fel vänster fram - alltså givare eller krans (som dessutom byttes för cirka 2 år sedan och har funkat sen dess). Jag ifrågasatte varför dom bytt SAS:en eftersom felkoden för mekaniskt fel med högsta sannolikhet fanns där även förra gången de läste av felkoderna. Vi talade i 40 minuter och meken vidhöll att delen var bytt och att den ingår i en teknisk kedja som kan ha hållit tillbaka felkoder för vänster framhjul. Jag köper helt ärligt inte detta. Men efter 40 minuter så kände jag att jag inte kom längre, men tror helt ärligt att det är något fuffens. Så jag får fokusera på den felkoden som uppkom idag och lägga detta bakom mig. Detta var både första och sista besöket på denna verkstaden. 😡
Det finns inga felkoder för mekaniskt fel.
Är det ringen blir felkoden orimlig eller saknad signal från abs sensorn.

Har du felkoden?

Att SAS skulle kunna slå ut CAN så BCM inte fungerar rätt är inte 100% omöjligt. Men...

Jag kan inte se vinsten för företaget att strunta i en felkod på absgivare och chansa på SAS.
Dom måste ha haft felkoder att gå på.
Även då, blir det fel ibland.

Du är 100% säker på att den pekar på sidan du bytt?

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Konstigt elfel

V70 årsmodell 04. Under färd "d&ou[…]

AC fungerar bara på en sida

Hej! Jag har en Volvo s60 2001 och har ett problem[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]