Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inte för att avskräcka dig, men för att vara ärlig:
Jag har en MY18 som jag fullkomligt älskar, men det är lite av en hatkärlek. Har aldrig haft en så skön och praktisk bil, det är verkligen en fröjd att köra den.

Däremot så har jag heller aldrig haft en bil som spenderat så mycket tid på verkstaden. Har haft bilen ett år ungefär och har redan varit på verkstad 5-6 gånger för garantiärenden.
Senast kom bilen tillbaka i förrgår och redan har det tillkommit två nya punkter på listan över saker som måste lagas för att bilen ska gå att använda: en motorvarning och att ena stolen i baksätet har "spårat ur" och inte går att få tillbaka i normalläge efter att vi använt tredje stolsraden under helgen.

Kvalitetsmässigt är åtminstone min kärra fullständigt underkänd vilket så klart gör en extremt besviken. Man borde kunna förvänta sig mycket, mycket mer av en bil för en miljon spänn.
Just nu tröstar jag mig att jag har ytterligare ett drygt halvår av nybilsgaranti kvar, men jag ser inte fram emot den dagen när garantin är borta...
Spännande hur mycket det kan skilja. Har också en XC90 MY18 (T6) och nu 1,5år och 2800mil senare har den inte varit en enda gång på vekstad (förutom servicen och däcksbyte). Inget har strulat förutom Spotify.

Har inget garage så bilen står ute och borde ha det ganska tufft.

Vilka problem har du haft dvs vad är det man ska hålla utkik efter?
Listan är lång. Var och en för sig så är det skitgrejor, men det är så pass många att jag börjar ledsna...

Hackigt vid gaspådrag i Comfort-läge, t.ex. vid ingång i en rondell eller efter ett farthinder. Bilen går mycket mjukare vid övergång från motorbroms till pådrag i Performance (bortsett från att den varvar så pass högt)
Ny mjukvara påladdad i flera omgångar utan resultat. I förra veckan hittade PST till slut sprickor i en turboslang och nu går bilen som den ska igen! :)

Efter två dagar av glädje så tändes som sagt motorvarningen. Sitter på verkstaden just nu och väntar på att de ska bli klara med bilen.

Ungefär samtidigt som motorvarningen så fastnade ena stolen i baksätet i "framfört" läge efter att 7-sitsläge använts. Gick inte att få tillbaka den till normalläget.

Pumpen slår ifrån när man tankar, spelar nästan ingen roll vilken mack man använder
Utbytt på senaste service, har däremot inte tankat själv sedan dess.

Anslutningsfel Internet - har varit frekventa problem sedan förra servicen, men nu verkar det vara löst igen

Gnissel bakdörrar. Antagligen mer verkstadsslarv (eller möjligen dåligt designval) än kvalitetsproblem, men jag lyckades inte ens själv smörja upp så det funkade.
Båda dörrarna "bröt ihop" med ett par dagars mellanrum och lät som när man öppnade Tutankhamons gravkammare varje gång man öppnade/stängde.

Dåligt tryck i belysningen vid höger vägkant vid Auto-heljus. På vänster sida jobbar belysningen mycket mer aktivt och det upplevs som att höger sida är jämförelsevis mörk (när det borde vara tvärtom).
Funkar bättre efter uppdateringen, men fortfarande är min gamla Passat markant bättre när det gäller att hantera dynamiskt helljus.

Auto helljus: funkar skitdåligt med mötande lastbilar på 2+1 väg. Snudd på oanvändbart
Ny mjukvara? Ingen skillnad efter service alldeles oavsett
Samma sak här, Passaten som är 5 år äldre är markant bättre.

Regnsensor, känsligheten beter sig skumt. Kräver ibland ”omstart” för att rätta till sig
Ibland är den alldeles för känslig, ibland alldeles för okänslig. Båda varianterna kan uppkomma under samma resa.
Ny mjukvara påladdad i flera omgångar, men ingen skillnad i beteendet

Fukt i strålkastarna fram som kommer och går.

Låskistorna bak strular när det är kallt.
Utbytta, men ingen riktig vinter efter det. Får se nästa vinter om det är löst på riktigt.

Ett av de övre fästena till lastförskjutningsnätet låste sig så det varken gick att montera eller demontera nätet utan det fick hänga på trekvart.
PST hittade inget fel, men problemet finns kvar ibland.

Knarr i mittkonsol (vid luckan).
Åtgärdat två gånger hittills.

Främre vänstra ”avståndsdetektor” lossar i tvätten.
Trycktes tillbaka och sedan dess så sitter den fast.

ACn väljer inte fläkthastighet automatiskt
ny mjukvara installerad i höstas, ska kolla funktionen när det blir varmare nu i sommar
Tack för alla svar! Var mycket till hjälp och jag köpte bilen.

Dock har det inte börjat bra alls - men det är inte bilens fel. Fickparkerade in bilen och gick emot en trottoarkant (som inte låg i en rak linje utan den ena stenen stack ut typ 4cm mer än den andra).

Resultatet var ett snitt i sidan på däcket som gick sönder. Således behöver jag byta båda däcken på axeln till det nätta priset av 9000kr :sick:
Vilken typ av försäkring tänker du på då? Jag har inte behövt assistansförsäkring då jag kunde rulla bilen till rätt ställe då det var en pyspunka.

Menar du att halvförsäkringen kan ta 2 nya däck efter en punktering?
Nej, inte halvförsäkringen. Däremot kan vagnskadegarantin eller vagnskadeförsäkringen täcka däcken. Självrisken är dock rätt hög för vagnskadeförsäkringen...

För mig var det billigare att köpa en ny fälg efter min fru varit på en trottoarkant. 6000:- kostade det...

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]