Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var kopplade du in jordningen när du provade med en extra kabel?
Har du inspekterat kontaktdonen 74/602 och 74/603? Det är oftast där som det blir problem med jordningen, på grund av hög belastning när bakrutevärme och torkare är igång.
De sitter i takets bakkant, innanför gummitutan som leder kablaget mellan tak och lucka.
Drog en startkabel från jord i bilen till jorden till värmeslingan men problemet kvarstod. Sen mätte jag jord vid kontaktstycket till låset och jord finns fram. Var sitter relät till låset?
Det finns inget speciellt relä för låset. Styrningarna kommer från CEM, KVM och POT, beroende på vad man har för utrustning.
Det finns några mikrobrytare i låset. Elmanövrerade luckor har en stängningsknapp i underkanten. Har man en sådan lucka kan man kolla om knappen är belyst, när luckan är öppen. Det är en av brytarna som signalerar öppet som också tänder lyset i knappen, nämligen.
Tack för hjälpen. Efter lite felsökning så såg jag att säkringen till cigguttaget gått. Böt den sen drog jag nu jord, från gångjärnen. Vet inte varför den trasiga säkringen påverkade jorden. Nu funkar det iallafall.
Syftar du på 12 V-uttaget i bagageutrymmet? Det får sin ström via fördelningscentralen i kupén. Vilken av de två säkringar som matar det uttaget bytte du? Den i centralen i kupén eller matningen till den centralen från fördelningen i motorrummet? Om det var den framme i motorrummet finns det någon logik i det hela, eftersom den matar en hel del annat också. Men då borde mer än bakluckan ha dött.
Bakre länkarmsbussning

Såg på Youtube att det finns "f&o[…]

Volvo car UX

Tänkte det också. Tack för lä[…]

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husgav[…]

webasto doserpump v70n 07

Går bra med 12V