Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Holloman skrev:Att valt drive mode ligger kvar när man stänger av och sen slår på motorn igen skulle jag önska.
Kommer inte hända tyvärr. Det har med avgascertifiering att göra. Bilen måste starta i snålaste programmet för att det ska få räknas i körcykeln.
av mf135
Nån som vet hur man kopplar in backljus på my19? Handlaren var väl medveten om det kassa backljuset men vill 6 000 för två små Hella led under stötfångaren. Jag behöver en vanlig säkrad 12V och så en styrning som tål ett relä. Sen är der det ju kabeldragningen.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Jag stör mig lite på att det inte går att öppna förardörren utan att radion stängs av. Vore ju perfekt om bilen kunde känna av att jag sitter kvar.
av stevvee
Fjonsson skrev: ons 20 feb 2019, 22:51 Jag stör mig lite på att det inte går att öppna förardörren utan att radion stängs av. Vore ju perfekt om bilen kunde känna av att jag sitter kvar.
Audi har samma variant, men om du öppnar dörren med motorn igång för att stänga av den efteråt. är inte radion igång då ?
av Arne2018
Borde den inte starta i pure då istället för hybrid?

Jag hade önskat en knapp till drive mode likt bmw, dvs pilar upp och ner istället för ett rull hjul så man inte behöver trycka ner sen rulla
Eller fasta knappar för de olika körlägena 😀
av least
Lövet skrev:
Holloman skrev:Att valt drive mode ligger kvar när man stänger av och sen slår på motorn igen skulle jag önska.
Kommer inte hända tyvärr. Det har med avgascertifiering att göra. Bilen måste starta i snålaste programmet för att det ska få räknas i körcykeln.
Men varför kan man inte lägga i Eco som start? Den startar på Comfort.
Användarvisningsbild
av mikeman
stevvee skrev:
Fjonsson skrev: ons 20 feb 2019, 22:51 Jag stör mig lite på att det inte går att öppna förardörren utan att radion stängs av. Vore ju perfekt om bilen kunde känna av att jag sitter kvar.
Audi har samma variant, men om du öppnar dörren med motorn igång för att stänga av den efteråt. är inte radion igång då ?
Motorn stänger av sig själv, och släcker tändningen, mha start/stopp men säkert funkar det om man öppnar dörren med växellådan kvar i D eller R.
För övrigt att man oftast inte behöver stänga av bilen utan bara lägga i P och gå ur är fantastiskt smidigt! Blir bra med elbilar framåt där man varken startar eller stoppar bara kör iväg. Fast det kanske är en Tesla gimmick?
av Holloman
least skrev:
Lövet skrev:
Det är precis det som stör mig. Om jag valt ECO och sen startar om så hoppar den upp till Comfort som ju bör vara mindre snålt.
av Lövet
least skrev:
Lövet skrev:
Ingen aning. Den måste dock hoppa tillbaka till det läge som bilen är certifierad i. Kanske ECO faktiskt inte är snålare i körcykeln?

Samma med start/stopp. Måste också vara på vid start.
av Robbo
Det är i princip enbart pga start/stop som måste vara på by defult. Dom skulle kunna gjort att eco eller något av de andra kunde sparas, men eftersom det individuella läget kan sparas utan start/stop så latade man sig och orkade inte skriva de extra rader kod så att bara en mode som har start/stop avaktiverat inte kan sparas. Man gjorde det lätt för sig och bilen startas alltid i comfort.

Går inte som en dans detta. Har fastnat i at[…]

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]

Blond läder eller ej

@apersson850 , Ja man kan ju missköta allt. […]

Då kunde väl dom väl släppa d[…]