TommyP86 skrev:Jag tycker kritiken mot harman kardon i s60/v60 är helt oberättigad. Eller ja, om man vill ha ett slappt basrör att dura runt med blir man besviken.
Jag har kört min bil med hk i 12000 mil nu, och saknar det i nästan alla bilar jag kör annars. Bowers & Wilkins är bättre, men thats it. Har inte testat nån audi med stora systemet.
Man kan ställa eq såpass hårt att man måste sänka för att ljudet blir för skarpt, och speglarna vibrerar både ute och inne av basen.
Hade ljudbilden blivit bättre av en sub? Ja, men inte enormt.
Uppskattar klart ljud, rapp bas och höga volymer. Den subben som sitter i dynaudio och det omärkta systemet mellan dynaudio och hk är riktigt vidrig.
Sambon har premium sound i sin v70 -12, det är inte nån dealbreaker tycker jag.
Mest för att det ”sänker” volymen när man spelar högt, man hör att det är nåt skumt som pågår. Precis så har jag upplevt alla high performance i allt från s40 till s80.
Det finns det inte tillstymmelse till i hk i v60/s60.
Så smaken är olika. Rekommenderar att provlyssna, men jag hade inte velat vara utan.
Jeg kjører Volvo XC60 R-Design D5 AWD Polestar edition 2017 med Harman Kardon Premium Sound med SUB. Dette er min andre bil med Premium Sound (forrige bil var XC70 D5 AWD 2009, også med PS og SUB). Bilen har original 650 watt forsterker, tilsammen 14 høytalere og SUB under gulv i bagasjerom.
Jeg er meget fornøyd med lyden både fra CD-spiller, fra integrert harddisk med mP3-filer, fra integrert nettradio og fra DAB-radio (vi har 25 riksdekkende DAB-kanaler i Norge, ingen riksdekkende FM-kanaler). Man skal finjustere en del på lydinnstillinger for å finne riktig balanse og nivå for diskant og lave frekvenser. SUB kan justeres separat. De fleste passasjerer jeg har hatt med meg i bilen er mektig imponert over lydkvaliteten i XC60 med Premium Sound.
Info om Harman Kardon Premium Sound i Volvo XC60 (2017):
https://www.harmankardon.co.uk/automoti ... -emea.html
XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
Tidligere biler:
XC70 D5 Summum 2009 Caper green
V70 D5 Summum - 2007 svart
V70R AWD - 1999 sølv metallic
850 stv - 1996 grønn