Derank skrev: ↑lör 26 jan 2019, 11:53Visst. Men varför bygger man bilar så de ska vara busenkla att skruva?????Lucif3r skrev:Marknaden för skruvade bilar är inte 20år gamla härkar. Det är ju modernare bilar såklart, där det är lika enkelt att skruva som att kontrollera.SBergdahl skrev:Den kontrollen borde ju kodats in som automatik när Bilprovningen datoriserade och det fortfarande gick att skruva mätare med skruvdragare..Intressant syn.. S/V/C70 97-00 har digital mätarställning, så den går inte ställa med skruvdragare. Men, den går heller inte läsa ut digitalt med enkla medel. Det finns visserligen en typ av räknare i styrdonet också, men den kalkylerar på hur lång tid motorn gått och upskattar lite hej villt, dvs inget man använder för att kontrollera mätarställningen med. Och "givetvis" går ingen utav dom mätarna att fiffla med enkelt. DIM'et går ner i låsning efter 500mil eller så och kräver specifik hård- och mjukvara(I DIM'et då, inte via obdii uttaget) för att komma förbi, vilket iofs inte är någon större skillnad mot dagens, förutom att det är lite enklare idag än på gamla halv-skumma system utan standarderStyrdonets räknare har jag inte sett att man kan nolla, troligen *kan* man, men ingen har brytt sig att lista ut hur eftersom det finns noll och ingen poäng med det.
s/v/c70 "skruvar" man mätaren på genom att byta till ett instrumenthus som har en lägre mätarställning istället. Sen kan vi givetvis diskutera i evigheter hurvida någon ens skulle vara intresserad av att skruva mätarna på 19-22år gammla modeller värda typ 15k som bäst :)
Poängen jag försökte få fram var dock att det finns allt modeller som har digitala mätare(dvs ingen skruvdragare hjälper) men ändå ingen extern kommunikation för t ex diagnostik(så bilprovningens utrustning skulle ändå inte komma åt den).
Dock håller jag fullständigt med om att dom borde infört detta för länge sedan, det är inga problem att få ut den infon på nyare bilar med standardiserade protokoll så.... Varför det tagit så lång tid att införa det förstår jag inte..
Bygg räknaren utan något progammeringinterface (då går den ju inte att skruva utan måste bytas), och integrera den i en dyr sak som är jobbig att byta, tex i ECM eller liknade del så försviner 99,9 % av all skruvning.
Jag har sett exempel där man lagt räknaren utan programmeringsinterface i instrumentklustret. Det är svindyrt att byta, och byter man till ett nytt kluster så hamnar ju bilen på 0 mil och de vill ju inte en mätarskruvare på en 3 år gammalbil. Mätarskruvare skyr dessa bilar som pesten för det finns inga pengar att tjäna där.
För övrigt, vad är det för skitsystem på många bilar att man kan nollställa dem i början vid leverans. "För att köparen ska få den där premiumkänslan att hämta ut en bil med 0 mil på mätaren även om den har körts till återförsäljaren och dessutom provkörts." Det är ju som att man börjar ljuga för kunden innan bilen ens är levererad.