Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxxo
Har nu tagit loss lmm och sprayat rikligt med elektronik rengörning på gallret/trådarna. Även på tråden på sensorn som finns innuti. Låter den luftorka under natten.
Räcker det så eller behöver jag göra nåt mer?
Har även bromstengörning som många rekomenderar att man gör rent me, ska man köra en omgång med det me?
Läste på nätet att även bosse bildoktorn rekomenderar bromstengörning till llm
Är bara lite nojjig att det ska komma på tråden på sensorn
Nån som vet?
av mattsson81
Altså rätta mig gärna om jag har fel nu.
Detta gäller Bosch mätare.
Men Luftmassemätare med varmtråd typ bilar mellan 87-95 går att tvätta med bromsrengöring men brukar inte behövas dom bränner rent tråden själva.
Mätare 93-98 typ 850 turbo me 4.3 går att tvätta ibland med rätt medel.
nyare bilar 1999 - me7 å fram brukar ha ett litet gummimembran i mätdelen som inte tål olja å absolut inget annat heller tvättar man dom brukar dom bli skrot.

Har man problem med att Lmm blir kontaminerad så bör man åtgärda orsaken. under normala förhållande går dom sällan sönder på Volvo.

Edit : Ang tråden som du ser i mätaren så är det tempsensorn
av Alexxxo
Nu har jag rengjort den och satt tillbaka den. Körde en runda och motorlampan slocknade även meddelandet motorservice erfodras försvann :)
Bilen går mycket bättre och tomgången är jätte bra :)
Tack för all hjälp jag fått här
Mvh
av Knatch
Alexxxo skrev: fre 07 dec 2018, 12:01 Nu har jag rengjort den och satt tillbaka den. Körde en runda och motorlampan slocknade även meddelandet motorservice erfodras försvann :)
Bilen går mycket bättre och tomgången är jätte bra :)
Tack för all hjälp jag fått här
Mvh
Härligt att set löste sig, billigt och bra :)
av Alexxxo
Lyckan varade kort :(
Efter en dag så började tomgången strula lite och motorlampan började lysa igen tillsammans med texten motorservice erfodras.
När jag gjorde rent lmm så tog jag aldrig bort sensorn när jag sprayade, kanske inte kom pt den ordentligt me sprayen?
Är det värt ett försök till att rengöra lmm? Eller ska man köpa en ny?
Har tittat på skruvat, vparts och biltemas och ingen av de är orginal men boschnummret stämmer. Har läst att biltemas inte funkar så bra, men hur är det me skruvats och vpart lmm?
Tacksam för all hjälp
av Alexxxo
Ska tilllägga att motorlampan och felmedelamdet försvinner ibland för att sen komma tillbaka
av Knatch
Fortsätt göra rent, hade den varit totaö kaputt så hade den inte fungerat. Kolla även ditt luftfilter så det inte är nåt oljigt skit eller vatten som sugs in i lmm. Dra av minuspolen först på batteriet, koppöa ur lmm helt och gör rent ordentligt. Nånting verkar skita ner din lmm. Den kan iofs vara defekt men nåt säger mig att så inte är fallet då det fungerade en stund vilket tyder på att problemet ligger där.
av Alexxxo
Det är vad jag tror också. Jag tror inte den blev ordentligt ren då jag inte tog ut sensorn från lmm. Ska testa igen o göra rent den innan jag köper en ny lmm
av Alexxxo
Tack för tipset. Ska den va utdragen tills jag gjort rent sensorn?
Tänkte plocka loss lmm på kvällen o göra rent så den får torka ordentligt över natten
Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]

Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]