Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
anp: Självklart så ska taxiägaren ersättas och slippa stå den ekonomiska smällen själv.

Men, enligt din liknelse så ska man göra samma fel en gång till bara för att man gjort det en gång?

Kan du tala om för sjukvården hur man fixerar rygg och nacke och får ut en skadad människa, allt genom en trång dörr så kan du garanterat bli rik på det. Ut och föreläs!

Men eftersom du inte lärt dem detta så vet dom inte hur dom ska göra utan måste göra sitt yttersta. Vad hade du tyckt om det var du som varit skadad och blivit förlamad rseten av livet för att du fick gå ur bilen istället för att dom klippte taket på bilen? Eller din fru som kraschat, du kommit efter och låtit henne sitta i din bil tills räddningstjänsten sagt att de måste klippa taket för att inte riskera att hon ska bli förlamad resten av livet?

Vad hade hänt om de lyssnat på taxichaufförens protester och inte klippt upp taket och killen med bruten nacke blivit förlamad tror du? Då hade det blivit ett jädra gnäll på att en bil är värd mer än ett människoliv.

/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:
CarMan skrev:det här är inte första gången nån klipper upp en bil, bara för att den skadade personen klivit in i en bil i väntan på sjukvård.

svårt att ta ställning när vi inte har all fakta (som vanligt)

men det råder ju ingen tvekan om att man inte ska schansa i detta läge.
men det borde ju gå att fixera nacken o ta ut dom genom bakluckan, det var ju tillomed en kombi!
Men hur många gånger har det skett med en fullständigt oskadad bil?
hur många gånger vet hag inte, man vet att jag läst liknande historer förut.
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:
Brainded skrev:Alltså vad är problemet? Den medicinska personalen sa att de riskerade allvarliga följdskador om man tog ur dem vanlig väg -> brandkåren klöpp upp bilen för att få ut den.

Ni som tycker att dom gjorde fel, vad skulle ni själv säga om ni satt i en bil efter en krasch, ambulanspersonalen säger att du har nackskador och kan få allvarliga följdskador om de inte klipper upp taket? "Nej snälla, det är inte min bil! Låt mig få dras med mina skador resten av livet istället"?

Helt allvarligt så förstår jag inte att det blir sådant rabalder om detta på samtliga forum jag brukar besöka.

Sen förstår jag inte hur taxiägaren har mage att gå ut i tidningarna och gnälla när brandkåren räddat ett liv genom att klippa hans bil.
Sen förstår jag inte hur tidningarna kan vinkla det till att brandkåren gjort helt fel och klippt sönder en bil helt i onödan.

Skärpning!

/Anders
Jag anser att de gjorde fel utifrån det faktum att personerna gått från den krockskadade bilen, till en annan. Suttit där en tid i värmen, för att sedan "räddas" av räddningstjänsten.

Att blint följa en regel/rekomendation om att klippa av taket på bilen, utan att överväga andra alternativ. Anser jag vara fel.

Om nack eller ryggskador är misstänkta, varför då inte fixera nacke och rygg med en bräda anpassad till ryggens längd?
Varför ta till det tunga artelleriet direkt, och klippa upp ett fordon?

Är fordonet redan krockskadat så spelar det ju ingen roll, men i det här aktuella fallet handlade det om ett fullständigt oskadat fordon som de skadade satt och värmde sig i.
Ett fordon som dessutom var en inkomstkälla/arbetsplats.
& hur vet du att dom inte kollat alla andra möjligheter?
Utan att veta mer kan vi inte ta ställning!
Användarvisningsbild
av CarMan
Brainded skrev:Alltså vad är problemet? Den medicinska personalen sa att de riskerade allvarliga följdskador om man tog ur dem vanlig väg -> brandkåren klöpp upp bilen för att få ut den.

Ni som tycker att dom gjorde fel, vad skulle ni själv säga om ni satt i en bil efter en krasch, ambulanspersonalen säger att du har nackskador och kan få allvarliga följdskador om de inte klipper upp taket? "Nej snälla, det är inte min bil! Låt mig få dras med mina skador resten av livet istället"?

Helt allvarligt så förstår jag inte att det blir sådant rabalder om detta på samtliga forum jag brukar besöka.

Sen förstår jag inte hur taxiägaren har mage att gå ut i tidningarna och gnälla när brandkåren räddat ett liv genom att klippa hans bil.
Sen förstår jag inte hur tidningarna kan vinkla det till att brandkåren gjort helt fel och klippt sönder en bil helt i onödan.

Skärpning!

/Anders
den här diskutionen är ju lika löjlig som alla andra diskutionen på deta forum. alla tror dom vet bäst o alla andra har gjort fel o är korkade.

hur duma kan i vara detta gäller ju som sagt alla diskutioner här inne, är det bara "sjuka " mäniskor som säkersig tilldetta forum, jag blir så less på att läsa om att den o den gjorde fel, sen visardet si att den som utalarsig inte har koll på vad som igentligen hänt, men tyck kan man tydligen endå. ännu konstigare är att 10 till hänger på, o dom har ännu mindre koll på lget
av matzen10
CarMan skrev:den här diskutionen är ju lika löjlig som alla andra diskutionen på deta forum. alla tror dom vet bäst o alla andra har gjort fel o är korkade.
Du kanske ska dra igång en omröstning igen :roll: Alltså med tanke på att du bidrar med bensin till brasan precis som andra kan göra..
CarMan skrev:hur duma kan i vara detta gäller ju som sagt alla diskutioner här inne, är det bara "sjuka " mäniskor som säkersig tilldetta forum, jag blir så less på att läsa om att den o den gjorde fel, sen visardet si att den som utalarsig inte har koll på vad som igentligen hänt, men tyck kan man tydligen endå. ännu konstigare är att 10 till hänger på, o dom har ännu mindre koll på lget
Själv tycker jag att det blir mer dynamiskt om man kan tänka flerdimensionellt och inte fastna i självhävdelse gång efter annan.
Det är väl fleras åsikter som gör det till ett forum. Du får väl börja blogga eller nå`t CarMan, så du blir ensam tolkare... Fast det om något tror jag skulle bli en sjuk tillställning :wink:

M V H
---> Matz
av CriticalBill
CarMan skrev:
den här diskutionen är ju lika löjlig som alla andra diskutionen på deta forum. alla tror dom vet bäst o alla andra har gjort fel o är korkade.

hur duma kan i vara detta gäller ju som sagt alla diskutioner här inne, är det bara "sjuka " mäniskor som säkersig tilldetta forum, jag blir så less på att läsa om att den o den gjorde fel, sen visardet si att den som utalarsig inte har koll på vad som igentligen hänt, men tyck kan man tydligen endå. ännu konstigare är att 10 till hänger på, o dom har ännu mindre koll på lget
Lätt pinsamt nu bilmannen. Detta är ett forum med åsikter och måhända att alla inte är rörande överens med dig men ta det som en man för h-e. Om vi nu är så dumma i huvet så skapa eller sälla dig till ett forum som bara håller med dig så är det ju bra och låt oss som är så dumma i huvudet eller ja, "sjuka" som du kallar det hänga här. Passar det inte så glid vidare.

Att vi inte har koll på allt SO WHAT !! Har du det då ? är det dig vi skall vända oss till om vi vill ha rätt på matteprovet eller lottoraden ? Du uttalar dig precis lika mycket om saker du sedan idiotförklarar andra för.
av Frigge
HELT rätt beslut att klippa taket på Taxin !
Finns det minsta risk att personen har en skada som kan förvärras genom att gå ut den vanliga vägen så är det ju värt det.
Bara för att personen tagit sig från den skadade bilen till Taxin avgör ju inte om det var rätt eller fel att klippa taket på Taxin :roll: .

Vad är kostnaden för ett uppklippt tak när en person riskerar
ett Handikapp för livet som kostar samhället enorma pengar (S)
Bilen är ju ett engångsbelopp och ersättningsbart är ett Handikapp ersättningsbart ??????
Användarvisningsbild
av Bosa
Jag skulle alla gånger välja en räddningspersonal som gör på detta viset än några som anser att sådana är klippkåta och riskerar min hälsa. De får göra en schweizerost av bilen bara jag minimerar risken att bli förlamad. En bil är så mycket enklare att ersätta i mina ögon.
Användarvisningsbild
av CarMan
förstå vilket ramaskri det skulle blit om dom tagut ut dom genom dören & en person blivit förlamad på köpet. den lägaren skulle ju bli duktigt uthängd!!!
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Enligt räddningstjänstlagen har räddningsledaren rätt att göra precis vad som helst som han anser var behövligt. Vid stora bränder kan man t.ex tänka sig att ett helt oskadat hus jämnas med marken för att åstadkomma en brandgata.
Räddningsledarens oinskränkta makt enligt lag är skriven för att det inte ska behöva uppstå några diskussioner på plats. Bara att göra som han säger och ta diskussionen efteråt.

Säger som en av mina polare, som jobbar som brandman och brandskyddskonsult, sa häromdagen.
Att ta två kalla personer och sätta in dem i värme kan ge upphov till smärtor de inte känner i initialskedet, kyla lindrar smärta. Skulle faktiskt aldrig släppa in dem i bilen, hellre ger jag dem mina kläder och sätter mig själv i bilen.
Slutligen, en länk om vad lagen säger. Något som alla ska kunna.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.htm

/Håkan
Senast redigerad av 1 GT-mannen, redigerad totalt 0 gånger.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]