Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Malmstroem skrev:Klädsel är inte en dealbreaker för mig heller -- men får jag välja tar jag gärna skinn. Betydligt lättare att rengöra, och ser oftast fräscht ut längre.
Snarare tvärt om, skinn blir skrynkligt rätt fort och får sprickor oavsett hur man behandlar det eftersom det endast är ytlackat. Alcantara/mocka håller sig fräsch länge och behöver bara rengöras genom dammsugning och ev. våtrengöring ibland.
Intressant har lackad ljus klädsel, upplevde inte riktigt detta alls, inte ens i somras när det var j-a varmt blev det obehagligt eller när vintern kom tillbaka då i mars, då var det lite kyligare förvisso men innan man var ute från dåvarande kallgaraget kunde man stänga av häckvärmen.

Kommer absolut leta någon form av skinnklädsel på nästa bil men hellre annan utrustning före som elstol och annat lull
Micce1980 skrev: tor 01 nov 2018, 22:33 Intressant har lackad ljus klädsel, upplevde inte riktigt detta alls, inte ens i somras när det var j-a varmt blev det obehagligt eller när vintern kom tillbaka då i mars, då var det lite kyligare förvisso men innan man var ute från dåvarande kallgaraget kunde man stänga av häckvärmen.

Kommer absolut leta någon form av skinnklädsel på nästa bil men hellre annan utrustning före som elstol och annat lull
Samma här, har två bilar med ljust skinn och upplever samma sak.
Smaken skiljer sig väl helt enkelt.

Det finns ju gott om människor som har skinnsoffa hemma också. Det är helt obegripligt tycker jag av samma skäl som jag gärna har halvskinn i bilen.

Sen är det en jäkla skillnad på halvskinn och halvskinn också. Jag saknar gamla S80ns lyxiga plyshhalvskinn.
av least
Jag ställer mig helt frågande till att läder skulle vara så kallt respektive varmt?
I förra bilen hade jag ljust läder, och det var inte brännhett på sommaren. Inte heller var det askallt på vintern.
Det var ett ljust, mjukt läder av Sovereign hide-typ, kanske det påverkade?

Inte heller nuvarande bilens ljusa helläder är obehagligt på något vis.
ljust läder! i helvete heller alla bilar med det går bort.
Vet hur det ser ut efter ett tag, så nä och att det skulle bli varmt innan man lämnar kallgaraget då har man ett kallgarage av gudsnåde.
Vitt skinn fetbort
oldtimersmc skrev:ljust läder! i helvete heller alla bilar med det går bort.
Vet hur det ser ut efter ett tag, så nä och att det skulle bli varmt innan man lämnar kallgaraget då har man ett kallgarage av gudsnåde.
Vitt skinn fetbort
Nu får man väl en skur av invektiv från de som i min mening sattsat på fel häst men skriver av egna erfarenheter och vet att jag harr många med mig. Vitt/ljust skinn e snyggt när det är nytt men efter en relativt kort tid så ser det bedrövligt ut.
oldtimersmc skrev:Nu får man väl en skur av invektiv från de som i min mening sattsat på fel häst men skriver av egna erfarenheter och vet att jag harr många med mig. Vitt/ljust skinn e snyggt när det är nytt men efter en relativt kort tid så ser det bedrövligt ut.
Nä jag ska inte halshugga dig :-D
oldtimersmc skrev:ljust läder! i helvete heller alla bilar med det går bort.
Vitt skinn fetbort
Ja vitt skinn är väl rätt så 80-tal ;-)

Vet också hur det ser ut efter ett tag, inte blir det mer skitigt än svart för mig i alla fall. Vi upplever ju olika alla och kanske brukar bilen olika. Jag anser att den smuts jag drar in är inte svart utan mer av en grå ton, alltså syns all skit mindre med en ljusare klädsel än svart. Har heller aldrig upplevt missfärgning av blå jeans med mera och skulle det bli skitigt får man väl rengöra oavsett färg på klädseln.

Angående häckvärmen så hur lång tid tog det innan jag var ute från kallgaraget? Hur som, för mig räcker det för mig med att få det lite varmt, kör aldrig med häckvärmen på mer än högst två - tre minuter och då sällan på högsta läget och för att komma ut från förra kallgaraget tog det ca 1.5 min och det var dessutom bra vindskyddat där. Finns många variabler alltså men du är välkommen att prova ;-)

Bilen är en MY12:a och har rullat 10 800 mil och ser kanske inte nytt att men absolut fräscht och snyggt :party:
av MickeO
Enkelt - för att man inte vill ha helskinn.

Svinkallt på vintern, klibbigt på sommaren och halt året runt - nej tack. Dessutom luktar det inget vidare.

Bilar med ljus klädsel/inredning väljer jag dessutom aktivt bort eftersom det ser skitigt ut snabbare.

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]