Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Macka skrev:Kolla vilket bränsle förra ägaren har tankat mest om du har möjlighet, du vill helst att den ska ha gått på bensin endast. F-motorn brukar kunna slamma igen ordentligt med tröga avlagringar om det har körts glatt med etanol.
Ok jag körde min över 3 år på bara etanol aldrig några problem 2,5FT. Ford motorn hade jag aldrig funderat på då den ligger alldeles för högt i varv
Användarvisningsbild
av Steffe3
Mjo, många har en (oskälig) rädsla för etanol. Väldigt sällan man stöter på någon som faktiskt haft problem som går att härleda till just bränslet.

Dom senaste 140 tankningarna har varit E85 :P Hade kunnat vara 146, men av nån anledning tankade jag tydligen 95 en gång i maj 2016 :P
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja vissa myter är seglivade, riktigt seglivade. Just när det gäller etanol så tror många att det beror på etanolen som förstör. Ta när en av min spridare gick sönder som exempel, då var det bränslets fel och inte att det faktisk var urusla spridare som hade gett sig ändå på bensin med. Haft diesel folka caddys på jobbet, samtliga har fått byta spridare både en och två gånger. Då var det inte bränslets fel utan undermåliga spridare. Ja ni förstår :-/

Hade jag letat V70II runt års.m 2008-2010 idag hade jag utan tvivel valt att gå upp till en 2011 som har lite modernare inredningsdetaljer och sedan 2.5ft med automat. Att skaffa turbobil med automat är det bästa bilval jag gjort hittills
av longjohn61
kom på en fråga till
Kamrems byte när ska den göras på 2,5ft motorer? bilen jag ska kolla på är en 2009 med 13500 mil på mätaren
läste att det är rätt dyrt att låta göra det på bilia.

/Nisse
Användarvisningsbild
av Macka
Att bensin är bättre för motorn än E85 är det inget snack om, att säga något annat är som att påstå att jorden är platt.
Visst nu har etanolblandningen blivit bättre sedan 2010 då man sänkte sulfathalten i bränslet och jag har visserligen inte provat etanol sen dess så visst kan det ha blivit bättre sen dess, och är man inte är rädd för att gasa upp lite i varv då och då så kan dom säkert hålla ganska bra med lite tur.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Macka skrev:Att bensin är bättre för motorn än E85 är det inget snack om, att säga något annat är som att påstå att jorden är platt.
Visst nu har etanolblandningen blivit bättre sedan 2010 då man sänkte sulfathalten i bränslet och jag har visserligen inte provat etanol sen dess så visst kan det ha blivit bättre sen dess, och är man inte är rädd för att gasa upp lite i varv då och då så kan dom säkert hålla ganska bra med lite tur.
Fortfarande som frågan ovan, varför slammade motorn igen och varför är bensin bättre. Kanske har man missat något?

Man standardiserade en lägre halt, för 9 år sedan ja då det tidigare kunde vara höga halter som skadade spridarna.

Det är ju som att säga att 2010 och dessförinnan blev många förgiftade av hembränt och det var dåligt för kroppen men nu har det standardiserats så visst kan det ha blivit bättre sedan dess. :party:

Och varför ska man gasa upp i lite varv? Det gör man väl ändå för f-n varje dag ;-) ;-)

Peace :)
av Rådlös
Det här med sulfat i E85 kräver ett klarläggande. Det hände alltså 2010 att man på någon terminal/depå utmed norrlandskusten fyllde en cistern med E85 där det tidigare hade varit diesel. Och cisternen var inte riktigt rengjord. Det E85-bränslet distribuerades utmed ostkusten och söderut till något söder om Sthlm. Det var dessutom bundet till en viss leverantör. Långtifrån alla drabbades av detta. Det ställde till problem för flera E85-bilägare (Men inte alla!)
Vid den här tiden hade inte EU klassat E85 som ett motorbränsle. EU kan visserligen vara medvetna om att E85 förekommer och används, men vid denna tiden hade dom inte klassat och bestämt hur det skall "se ut" och vad det skall innehålla samt utfärda regler för hur det skall hanteras vid lagring, distrubition och användning. Det har dom numera efter denna händelsen.
Man kan tycka vad man vill om EU, men när avsikten är att fastställa vissa standarder och förhållningsregler som underlättar för oss konsumenter håller jag med dom. (Om dom gör som jag vill. ;-) )
Så detta med sulfathalten var en engångsföreteelse och ett (allvarligt) missgrepp eller handhavandefel i hanteringen av bränslet. I sammanhanget, petroleumindustrin har gjort mycket större och värre felsteg och fadäser med fossila produkter än vad några alternativbränslen har kunnat orsaka. Exxon Valdés och Mexikanska golfen är bara ett par exempel. Det finns massor med händelser att dra upp om man vill det.
Så "sulfatolyckan" har knappast någon bäring i detta sammanhanget längre. Dom bilar som drabbades då, för 8 år sedan, har blivit åtgärdade på ena eller andra sättet. Och det finns numera klara regler hur man skall göra och inte göra med bränslet.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]