Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
apersson: byter du olja var 3000 mil? hade ojat mig mer över det än över hur lite olja den drar. Eller ska man se din bil som ett anekdotiskt "bevis" på att oljebyte så sällan ändå funkar? Om motorn hade slitits hårt så hade den väl tappat komp och följaktligen börjat dra mer olja?

Min V8 drar mindre än en halvliter per 1000 mil, råkar jag veta, då den varnar för låg nivå då (även fast det är hälften på stickan kvar). Det intressanta hade att höra vad Volvo har för toleranser för vad som skulle utgöra en hög oljeförbrukning, om 1 L/100 mil <=> 10 L /1000 mil (!) inte anses vara högt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Än så länge har jag på den här bilen bytt var 3000 mil, ja. Enligt tillverkarens rekommendation. Till viss del för att jag inte har lika nära till lyft som jag hade förr, och den bil jag har nu kräver i praktiken lyft och två man för att man ska kunna byta olja på den.
Jag har haft tidigare Volvobilar, bensinare då, som fått oljebyte mer enligt principen att när den började se skitig ut på stickan så fick den ny. Men den senaste som gick efter den principen ville ha mer olja per mil, efter 25000 mil, än vad den jag har idag tycker den vill ha.
Dock bevisar uppförandet hos enskilda motorer egentligen ingenting alls. Det är för litet statistiskt underlag för att kunna dra några slutsatser från.
Användarvisningsbild
av frasse4
Dessvärre finns det lite trådar på forumet om just 2.5FT som drar olja. Varför vet jag inte eftersom jag inte tycker jag sett så mycket om äldre 2.5T och 2.4T med samma problem. På äldre vitblockare var det ju ofta problem med vevhusventilationen när det började komma upp i mil, men det är nog gradvis förbättrat över åren.
av dannesk
Jag fick fylla på mellan 0,5-1liter på ca 1500mil på min 2011 2,5FT vilket jag tycker är normalt och ungefär vad andra förklarat för mig att deras Volvo bensinturbo-femmor drar.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Inte för att vara sån, men på vilket sätt hjälper det TS (i sin jakt efter vad som kan vara felet) att massa personer skriver hur mycket eller lite deras motorer dragit!?

Att det är onormalt hög förbrukning kan alla vara överens om anser jag..
av Rådlös
Peckapecan: "En FT då ?, dessa ska väl servas efter 1500 mil ?"
Service är att ta i. Det handlar enbart om olje- och filterbyte efter 1500 mil. Service, i den bemärkelsen att man kollar bromsar, ljus, avgasutsläpp, däck, motorns kondition, kylarvätska och mycket mer efter ett fastställt schema, görs var 3000 mil. Där ingår även olje- och filterbyte.

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel