Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av halvgute57
Du får nog byta BCM/ABS modulen,besiktningskoderna är rena hieroglyfer för mig som volvotekniker...
Innosund reparerar ABS moduler,kolla deras hemsida!
Ny kostar skjortan...
av hc77
Lutar väll åt att byta/reparera BCM.
Innosund kan enligt deras hemsida inte laga ATE MK25, vilket det sitter i min bil om jag fattat det rätt.

Frågan är hur svårt det är att lösa i BCM på egen hand? Har bekanta som är duktiga på elektronik och med bra utrustningen för att löda.

Kom dock på att nu när "bara" ABS-lampan lyser för tillfället så kan jag återigen prova felkoder genom bilen med dimljusknappen osv och nu får den kontakt med BCM modulen och meddelar "DTC SET". Förut meddela den att den inte fick någon kontakt.

Får nog avvakta med BCM-lagning innan jag fått min VIDA Dice som är på ingång. Legat hos Postnord nu i 2 veckor :mad:
av MickeM
Fråga:
Hade du lyft av batteriet INNAN du kopplade bort kontakten du talar om tidigare?

Annars skapades en massa oviktiga felkoder som ligger kvar, om man inte lossar batteriet igen.

Hade du lyft batteriet igen innan felkodsutläsningen?

Så det inte är rattvinkelgivaren som är boven.
Ganska vanligt.

Ovanligt med fel på BCM efter 2004.
Men absolut inte omöjligt.
av hc77
Jag hade inte av batteriet innan jag tog loss kontakten till ABS-boxen. Har dock kopplat ifrån batteriet flertalet gånger efter för att nollställa felkoderna.

Nu verkar det dock som att problemet är återställt till vad det var ifrån början. Sista dagarna har enbart ABS/Antisladd lust och inget mer, så som det var innan jag tog loss kontakten till ABS-boxen. Avvaktar nu min Vida Dice för felsökning och hoppas på ABS-givare eller krans. Kransarna fram är dock bytta sedan tidigare och såg bra ut enligt besiktningen.
av V70nn
Fann du en lösning till problemet? Min V70 2,4 2004 har samma fel som du nämner ovanför. Vi bytte BCM förra året men felet återkom. Det slutade med att vi bytte batteri som löste problemet. Nu har problemen börjat igen och har denna gång även testat byta batteri utan lyckat resultat denna gång.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]