Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Salaman skrev: lör 28 jul 2018, 15:19 Ja, det var priset de hade satt först. Nu verkar de ha höjt det rätt rejält....
Okej. Jag hade kikat lite på något i detta urval nedan. Flera av dessa känns betydligt mer prisvärda..

https://www.bytbil.com/bil?VehicleType= ... gram=false
Bra att veta är att om du köper en D4 VEA automat av modellår 2015 eller senare så går det också att starta motorn med Volvo On Call (om du har en bil utrustad med det). Detta går inte på bilar med manuell växellåda eller med den 5-cylindriga motorn (AWD på de senare modellåren), verkar inte heller som att VEA-motorer av årsmodell 2014 fungerar.

Källa: https://support.volvocars.com/en-CA/Pag ... 517ab85585
av karnaa
Salaman skrev: lör 28 jul 2018, 14:52
karnaa skrev:Volvo on call med värmare och en klar fördel.
Navigator?
Dieselvärmare är det ju. Men det står inget om VOC. Kan ju vara så att de missat att skriva med det. Men säg att den inte har VOC, kan man inte skaffa det till den? VOC betyder att man kan styra vissa delar av bilen via telefonen, eller hur är det? Vilka funktioner kan man styra?
VOC går ej att eftermontera.
1. Du kan starta parkeringsvärmaren
2. Låsa/låsa upp
3. Få status, bränsleräckvid
4. Karta var bilen står.
5. Körjournal
6. Begära vägassistans

Plus lite till
av Leafs
Jag är på väg ur Volvoträsket. :-) Ny bil redan inhandlad och nu ska min V70 D4 VEA automat 2016 säljas.
Passar på med lite reklam: Momentum, cirka 5500 mil i skrivande stund. VOC, navigation och proffstonade rutor är väl det som inte var standard som Momentum. Pris går att diskutera, men hade tänkt mig i närheten av 200 k. Trådskaparen (och annan intresserad) är välkommen att kontakta mig via PM om intresse finns ;-)

I övrigt, i anslutning till det som redan har skrivits: Ja, VOC är beroendeframkallande. Främst att kunna starta parkeringsvärmaren direkt i appen. Sensus navigation funkar rätt så ok, det enda minuset är att bildskärmen kunde ha varit större, men då måste man titta på en annan bilmodell.

VEA har alltid varit EURO6 klassade redan från första dagen.
Signaturen Någonting skrev om lackeringen. Det är säkert helt rätt. Men man ju tillägga om det är metallic-lack att försöka lacka om enbart en skärm t.ex efter någon skada, så går det aldrig att få riktigt med metallic-lack. Det kommer att synas fullt klart att det är omlackerat på bara den aktuella ytan. Solidlack däremot går att få till riktigt bra om det är en duktig lackerare.
av Salaman
Tack för alla era inlägg!

Provkörde en ny v70 igår. D3:a från 2016. Tror det ska vara nya VEA-motorn men då 150 hästar istället för D4:ans 181.
Kändes bra. Något annat som skiljer D3 och D4? Båda är väl 8-stegade. Har hört att D2 är en lite för liten motor för en så pass stor bil, men att D3:an är helt ok.

Sen en liten småsak som jag märkte igår: Ratten kändes inte alls skön, svårt att få bra grepp och förflyttar man handen över ratten vid en sväng så knarrade det rätt friskt. Kanske hade med värmen o göra....hehe..
Salaman skrev: mån 30 jul 2018, 08:52 Tack för alla era inlägg!

Provkörde en ny v70 igår. D3:a från 2016. Tror det ska vara nya VEA-motorn men då 150 hästar istället för D4:ans 181.
Kändes bra. Något annat som skiljer D3 och D4? Båda är väl 8-stegade. Har hört att D2 är en lite för liten motor för en så pass stor bil, men att D3:an är helt ok.

Sen en liten småsak som jag märkte igår: Ratten kändes inte alls skön, svårt att få bra grepp och förflyttar man handen över ratten vid en sväng så knarrade det rätt friskt. Kanske hade med värmen o göra....hehe..
D3:an är så vitt jag vet 6-växlad. Det är nog bara D4 som har den 8-stegade automaten.

Sedan har inte D3 heller fjärrstart av motorn via VOC enligt Volvos supportsida.

Men i övrigt så är den nog fullgod för nästan alla, det är väldigt som genomsnittssvensken utnyttjar alla hästkrafter i en motor.
Det är när man hänger på något fyrkantigt på kroken och försöker köra i motvind som en D2 faller platt till marken. Så länge man bara kör med bilen kan man klara sig bra med rätt klen motor.
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]