Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Testade att smörja igår men det gjorde ingen skillnad. Bara för att dubbelkolla innan jag åker in till Volvo. Detta klickljudet är alltså inte normalt? Ska kopplingen vara i stort sett helt tyst? Jag jämför bara med min V50 08 som inte alls har det här klickljudet när man trycker ner kopplingen.

Mvh D
Jag tog på vitt lithiumfett, verkar bli tyst i åratal. 5-56 eller silikon funkar en vecka.
Såhär låter kopplingen när bilen stått varmt. Det jag gör för att provocera fram ljudet är att ha pedalen i det läget där fjädern används som mest och trycker och släpper lite lite på pedalen. Skitstörigt då det även känns i foten. Ljudet kommer när man ska smyga igång från stillastående tex.

https://streamable.com/itiwg
Magnus-B skrev:Jag tror att kittet innehåller bl.a. annat en ”plastbussning” som ska sitta där pedalen är fäst längst upp så smörj där.
Dessa har det varit på tidigare modeller.
Silikonspray är kanske bättre då det iallafall bara tystar för stunden sen är det ju alltid bättre att det låter när dem ska felsöka.

/M
Det verkar vara precis det du nämner. Längst upp där pedalen är fäst så sitter det som en liten plast skruv/kil eller liknande eller hur jag ska beskriva den. Det verkar vara den som är problemet. Trycker jag på den så knakar det och knäpper supermycket. Blir verkligen friktionsljud av plast mot plast. Funkar det med litiumfett på plast också eller ska man ha silikon där?

Ber om ursäkt för min mycket luddiga beskrivning men jag har inte mycket koll när det gäller bilar :P
En massa smörj får bara plasten att svälla. Det är delar som ska bytas ut.

Du får nog leva med lite klickljud fram tills då ska on på verkstaden.

Annars är det ju bara att testa dig fram med div smörjmedel. Men som sagt plastdetaljer ska man inte smörja. Jag smörjer aldrig dörrhandtag och sånt på modernare bilar iom att allt idag är plast

Jag gör rent med vatten och blåser tort med tryckluft. Och lägger en klick fett på utvalda ställen.

Finns vissa typer av fett man kan använda sig av i bla låset till tankluckan och dörrhsndtagen. Volvo säljer det.

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel