Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Ta bort shims så det blir så litet spel som går utan att den tar i.

Man kan få lossa AC kompressorns fyran skruvar och dra fram den mot hjulhuset så man kommer åt.
Slangarna är nog långa för det.

Multiremmen måste loss då givetvis.

Det finns alternativa sätt som fungerar prima också.
Plåtbitar omvikta runt ringfjädrarna, eller buntband som gör samma jobb.
Resultatet blir det samma som shimsning, dvs mindre spel.
Det är inte alltid man får loss yttre kopplingsplattan med enkla medel heller.
av Danne76
Har shimsat kompressorn nu men den lägger av ändå när det är varmt ute. Kyler jättebra när det är runt 19-20 grader ute. Har gas i systemet så det är inte det som är felet. Vad gör man nu?
av MickeM
Går kylfläkten?
Jag TROR att det finns en säkerhetsfunktion som bryter AC om fläkten inte startar och/eller motorn blir för varm.

Du har också testat att ställa den på max kallt?
(Så inte innegivaren är kass)

Kan också vara en temperaturgivare inne vid evaporatorn.
av Mackansglt
Min förra S80 gjorde så också. Gick en stund och sedan lade kylan av. Kollade lite närmare och upptäckte isbildning på röret som gick in i kupeen. Det var tempgivare till evapuratorn som var paj. Köpte ny och bytte, sedan funkade det prefekt i alla dom 5 år som jag hade den. Tempgivaren byts väldigt enkelt, sitter med bajonettfattning ovanför pedalerna. Ingen tömning av gas eller nåt...
av m2c
Laddar generatorn som den ska? Har varit med om att dålig laddning kan ge samma symptom som schimsbehov.
Om det är evaporatortempgivaren så brukar man höra att fläkten får jobba hårt innan det slutar komma luft. (Paketet fryser ihop)

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]