Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SamuelH
MickeM skrev: mån 28 maj 2018, 20:45 Låg eller fulltryckturbo kvittar.
Det är bara laddtrycket som skiljer. Dvs programvara.
Turbon i sig är lika. Chippa och du har en fulltryckare....

Men kolla om du har tryck i vevhusventilation innan du ger dig på turbon.
Vevhusventilationen är troligare än turbon efter vad du skriver.

Och turbo KAN "rasa" så dom laddar sämre.
Skadade fläktvingar tex, och det kan komma av glappa lager, som leder till otäta tätningar, som i sin tur ger oljerrök....
Inget är omöjligt!

Jag är ingen turboexpert, men har hållit på med några på entreprenadmaskiner, lastbil och nån personbils turbo.
Är dom bara slö pga just dåligt laddtryck är det oftare vastegaten eller dess styrning, läck i tryckrör, intercooler, dumpventiler, felaktigheter i MAPsensor osv...
Men återigen, allt är möjligt.
Okej, ska kolla upp detta. Tack för svar.

Hur som helst så kommer jag återkomma när jag vet vad detta beror på. Eftersom jag inte är särskilt händig utan försöker lära mig ett o annat så kommer jag låta en verkstad sköta det här.
av SamuelH
Har nu haft bilen inne hos en Volvo-kunnig verkstad som har kollat på den. De sa att det inte är vevhusventilationen, utan med största sannolikhet är det så att turbon håller på att ge sig. Den går att köra med, men det kommer bli värre med tiden. Ska nu överväga om det är värt att laga då det inte bara är turbon som behöver fixas. Tack till alla som engagerade sig i denna tråd!
Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]