Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Jag förstår inte vad som hänt men det ser ut som det är gamla vaxrester som sitter i "groparna" i plasten. Det kan väl inte vara plasten som blivit missfärgad så pass mycket?!
av dannesk
Vad händer om du sprayar på kallavfettning och går på med högtrycktvätten? Försvinner något alls av det vita då?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Starka rengöringsmedel och avfettning brukar bleka plasten också. Så bäst är nog att byta ut rubbet. Vad ligger det på 20.000 - 25.000 kr för rubbet ungefär?

Diteccenter tog på stark avfettning på min förra XC70 så platen blev helt blek, gick aldrig at fixa trots man provade alla preparat som finns. Det funkade bara högst tillfälligt.

Eller lacka dem med specialfärg för mjukplast. Past-dip funkar bara en stund.
Användarvisningsbild
av Derank
Värmepistol Har jag använt på många likbleka plastdetaljer. Är ju värt ett försök.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bjornw
Plastidip löses upp av kallavfettning. Funkar bra på detaljer men inte så stor yta. Kommer se dassigt ut om ca ett år.

Isopropanol löser oftast rester från waxer och polermedel. Tex Carpro Eraser. Finns flera andra varianter också.
Varmluftspistolen måste man vara försiktig med, plasten blir spröd om den blir för varm och tappar sin struktur om den smälter.

Men det finns många medel som återfärgar svart plast. Concept Vista som nämnts är ett men flera SIO2 medel som tex Carpro DLux håller längre och lämnar inte en flagnande hinna som det kan bli med Vista. Kolla en seriös bilvårdsfirma så hittar du flera alternativ.

Jag tror det är lösbart utan byte för en mycket mindre kostnad.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]