Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
Igår när det var varmt och jag skulle iväg märkte jag att det kom ljummen luft ur utblåset? Sen var det pysande ljudet tillbaka precis som om det var slut på gas. Jag har knappt kört 2000 mil sen jag lagade ACn och hade kall luft förra veckan men inget igår. Ändrar jag på reglagen från 22-18 så hör jag att ACn börjar jobba mer, men luften förändras inte speciellt och får ingen kyla utan att det blåser mer. Kan det redan vara tomt? Det droppar under bilen när man parkerar. Kan det vara kompressorn som inte orkar pumpa runt?
av Ceska
Förmodligen lågnivå på kylmedium, troligaste orsak läckage. Går kompressor hela tiden, om ja så är det ganska tidligt tecken på för lågnivå på kylmedium.
av kievY
Men läckage av vadå? Efter ett år? Kylaren ser intakt ut och förstår inte vad det skulle kunna vara, är rädd att det är läckage. Kan man fixa det eller måste man byta kylare isåfall?
Ceska skrev:Förmodligen lågnivå på kylmedium, troligaste orsak läckage. Går kompressor hela tiden, om ja så är det ganska tidligt tecken på för lågnivå på kylmedium.
@Ceska, @Ceska,
Användarvisningsbild
av frasse4
Detr nog inte så troligt att det är kondensorn igen, då det är svagaste länken som ger sig. De olika delarna i systemet är sammanbundna med rör som också kan ge sig. Prata med de som fixade systemet förra året så kanske de bjuder på en felsökning i alla fall.
av kievY
Kanske är som du säger, en koppling som blivit lös eller så. Förra kondensorn höll ju ändå 12 år och 22 000 mil så nya borde hålla minst lika mycket, har även satt en nät i fronten för att minimera risken stenskott. Nu när jag kollat på kondensorn så ser jag en "oljefläck". Tyvärr gjordes reparationen i ett annat land så har inte möjligheten men har bokat tid för felsökning så får jag veta mer.
frasse4 skrev:Detr nog inte så troligt att det är kondensorn igen, då det är svagaste länken som ger sig. De olika delarna i systemet är sammanbundna med rör som också kan ge sig. Prata med de som fixade systemet förra året så kanske de bjuder på en felsökning i alla fall.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jo, stenskott är väl lite av ett lotto. Jag fick ett stenskott I kondensorn på min Alfa efter 8500 mil trots att den till stor del skyddas av intercoolern. På AC-firman där jag fyllde (bytte kondensorn själv) sa de att det var svårt att ge garanti om man inte bytte allt för annars kom kunden åter nästa år och klagade så visade det sig vara en annan del i systemet som fallerat som de inte bytt...
av Ceska
kievY skrev: fre 07 jun 2019, 08:18 Kanske är som du säger, en koppling som blivit lös eller så. Förra kondensorn höll ju ändå 12 år och 22 000 mil så nya borde hålla minst lika mycket, har även satt en nät i fronten för att minimera risken stenskott. Nu när jag kollat på kondensorn så ser jag en "oljefläck". Tyvärr gjordes reparationen i ett annat land så har inte möjligheten men har bokat tid för felsökning så får jag veta mer.
frasse4 skrev:Detr nog inte så troligt att det är kondensorn igen, då det är svagaste länken som ger sig. De olika delarna i systemet är sammanbundna med rör som också kan ge sig. Prata med de som fixade systemet förra året så kanske de bjuder på en felsökning i alla fall.
Ser du oljefläck på kondensor så har du läckage där.
av kievY
Jo, ser liksom inget som ser trasigt ut och är det kondensorn så har man väl världens otur att det inte ens hållit i 2000 mil, känns surt att behöva bara kondensor igen isåfall..
Ceska skrev:
kievY skrev: fre 07 jun 2019, 08:18 Kanske är som du säger, en koppling som blivit lös eller så. Förra kondensorn höll ju ändå 12 år och 22 000 mil så nya borde hålla minst lika mycket, har även satt en nät i fronten för att minimera risken stenskott. Nu när jag kollat på kondensorn så ser jag en "oljefläck". Tyvärr gjordes reparationen i ett annat land så har inte möjligheten men har bokat tid för felsökning så får jag veta mer.
Ser du oljefläck på kondensor så har du läckage där.
av kievY
Bokade tid för trycktest och kontroll av ACn. Idag kom domen, kondensorn läcker på flera ställen! Helt bedrövligt, 13 månader och 1800 mil. Ska en kondensor inte hålla längre?! Antingen har man extremt otur och fått massa stenskott, men det borde synas på fronten (har även ett grillnät) eller så var den gjord av papper så den inte ens höll en mild Göteborgsvinter..

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]