Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xerxes76
Xerxes76 skrev:
jiha1968 skrev:Om motorn låter när endast kudden fram är tilkoplat, och inte låter på kudden bak, blir min logik att testa med en annan framkudda, ny vakuumslang och nytt T-ledd (två bilar nos mot nos, om man inte har en extra kudde)
Vill tro att ni testade vakuum på kudden vid avstängd motor,och inte med motorn igång? Starta motorn... :wink:
Lämnade in bilen för att byta ut den nya kudden fram men mekanikern trodde inte på det så då fick det vara. Bra idé har kvar den gamla kudden (bak) ska testa koppla den till bilen. Ska vakuum testa den främre med motorn igång imorgon. Vore intressant att ha 2 likadana bilar front mot front men känner ingen som har en likadan bil.

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Testade den främre med motorn igång den tappar då trycket till 0 efter 2-3 minuter.

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av jiha1968
om man vill testa med en kudde från en annan bil, så vill jag tro att alla V70, S60 och XC70 med Volvos egen 2.4D och D5 motor, har samma motorkuddar upp till och med 2007.

Tycker inte att kudden borde tappa särskild mycket vakuum alls på ett par minuter, men har tyvärr ingen dieselbil/kudde att kontrollmäta på just nu. Men du kan ju testa den bakre kudden på samma vis?
(testa också din mätare om den håller vakuumet själv)

Någon här på Forumet som kan bistå lite med en vakuum-mätning av motorkudden fram, på egen bil?
(lyssna också om den bilen har ett kraftigt poppande ljud vid öppet oljelock)
av Xerxes76
Satte den gamla kudden fram som satt bak tidigare testade den hemma först med vakuum mätaren i 5 min och den höll trycket. Tänkte att det vore bra med en video den här gången då det är en otrolig historia. Imorgon sprayar jag startgas runt alla ledningar och pump och sedan får det vara...Skulle ha satt in låten Limahl - Neverending Story i videon skulle passa bra.
av otto84
Tvivlar på att startgas kommer hjälpa dig i felsökningen då det är en diesel. Om det läcker någonstans kommer ju gasen sugas in i vevhuset via vacuumpumpen. Visserligen kanske den senare sugs in i cylindrarna via vevhusventilationen men samma effekt som på en bensinare blir det nog inte. Men rätta mig gärna om jag har fel.
Användarvisningsbild
av jiha1968
+1 på "otto84"

Om det är så att motorn är tyst när endast en av kuddarna är påkopplat, oavsett vilken, men låter oavsett vilket par av kuddar du kopplar på, så tror jag vi har jagat symptomen inte felen...

teori: luft-volymen i vakuum-kammaren i varje kudde adderas när båda kuddarna är påkopplat, och fungerar som "fjader" till vakuumet. Och pumpen låter då på grund av att den är sliten?
(eller systemet har en liten vakuum-läcka i TCV eller bromsservon, som inte är stor nog till att trigga ljudet utan det fjädrande volymen i båda kuddarna)

Testad att plugga/dra av slangen till bromsservon ännu?

Man kan lätt bli frestad att montera en elektrisk vakuumpump istället (S)
av otto84
Jag hade poppade ljud med öppet oljepåfyllningslock på min när kuddarna läckte. Bytte båda. Det blev betydligt tystare men inte helt tyst. Lite ljud är normalt. Min låter mer när motorn är kall.
av Xerxes76
Min bil låter lika illa om allt är inkopplat eller om jag tar bort en slang. Tyckte jag fick bort den ojämna tomgång en då jag pluggade igen slangen till främre kudden.
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]