Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Volvo har 2

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
av Morn
När jag köpte min bil så kom den med ett Biltema-batteri. Det höll knappt för en omgång med bensinvärmaren. Så jag köpte ett Banner-batteri, 92 Ah och AGM. Det fungerade utmärkt tills den Sibiriska vintern kom hit med -10. Så jag underhållsladdar allt som oftast för att slippa komma ut till en genomfryst bil.
På tal om underhållsladdning, är det ingen risk med att ladda batteriet medans det fortfarande är inkopplat till bilens elektronik? Eller finns det någon gräns för hur många A man ska ladda med då?
av glock40sw
Morn skrev: På tal om underhållsladdning, är det ingen risk med att ladda batteriet medans det fortfarande är inkopplat till bilens elektronik? Eller finns det någon gräns för hur många A man ska ladda med då?

Ingen risk förutsatt att du har en modern switchade laddare typ CTEK. Däremot med en gammal laddare med transformator och en analog A-mätare på höljet ska man bara ladda lösa batterier.
Själv har jag 10A CTEK som orkar ladda upp en 95Ah AGM batteri.
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]