Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bränslecellsbilar känns ju ännu mer avlägset i min värld iaf, infrastrukturen är ju inte utbyggd överhuvudtaget och bilarna har ju inte heller hittat ut på marknaden än. Då är vi ljusår längre med elbilarna iaf.

Nu skjuter jag från höften men finns det ens 10 ställen att tanka vätgas på i Sverige? Och vem minns inte gasbilen, hur många år tog det inte att bygga ut det nätet innan det lades ner igen, jag vet inet med det var mååååånga år
AndreasThn skrev:
Derank skrev: Och vem minns inte gasbilen, hur många år tog det inte att bygga ut det nätet innan det lades ner igen, jag vet inet med det var mååååånga år
Gasbilen lever än ;)
LPG nätet, lever det också?
Derank skrev:Bränslecellsbilar känns ju ännu mer avlägset i min värld iaf, infrastrukturen är ju inte utbyggd överhuvudtaget och bilarna har ju inte heller hittat ut på marknaden än. Då är vi ljusår längre med elbilarna iaf.
Ingen har påstått att bränslecellsbilens tid är nu. Men senare teknik brukar ju inte sällan vinna över tidigare och bränslecellsbilens tid kan mycket väl visa sig vara snart. I årets KPMG-survey med ledande beslutsfattare i bilbranschen övertog bränslecellsbilen rollen som "#1 key trend until 2025" från batteribilen.

Vad bilarna beträffar har de i skrivande stund just börjat hitta ut på marknaden, t.ex. i form av Toyotas Mirai. Intressant nog blir också Mercedes första "riktiga" elbil (d.v.s. en med rejäl räckvidd) en bränslecellsbil.

http://nyheter.mercedes-benz.se/2017/10 ... ed-vatgas/
Derank skrev:Nu skjuter jag från höften men finns det ens 10 ställen att tanka vätgas på i Sverige? Och vem minns inte gasbilen, hur många år tog det inte att bygga ut det nätet innan det lades ner igen, jag vet inet med det var mååååånga år
Så vitt jag vet finns det i skrivande stund bara fyra stationer i Sverige där man kan tanka vätgas. Men det kan ändras snabbt. I Danmark och Tyskland är man redan en god bit på väg mot ett nät av vätgasstationer som gör det fullt rimligt för en hel del människor att köra vätgasdrivna bränslecellsbilar. Som jag nämnde kan eller kommer man också att kunna köra bränslecellsbilar på andra kemiska bränslen än vätgas, t.ex. metan (väsentligen samma sak som biogas/fordonsgas), etanol och diesel. Och för dessa bränslen finns redan ett relativt välutbyggt nät av tankstationer som ingalunda lagts ned. Se de svar du fått ovan.
VolvoB20 skrev:Ta ett exempel med att man vill sätta upp 10 laddstolpar.

Anslutningsavgiften till elnätet är runt 50.000 kr för tex 80 Amp. Sen blir det väl 100.000 till för tex 10 stolpar med grävning och ledningar. Eller kanske 200.000 om du ska inkludera individuell mätare + betalningslöning per stople.

Så en kvart mille kostar det för att få upp 10 uttag med betalning/mätare eller 25.000 per parkeringsplats, om man tycker det är svinddyrt eller superbilligt kan man ju fundera på.
Rejält dyrt för en liten förening. Har man lite mer flyt kanske det redan är framdraget för motorvärmare så man slipper grävning. Med lastbalansering kan 10 motorvärmaruttag göras om till laddplatser med lite högre effekt per laddare (om inte alla laddar samtidigt, då får man bara kanske 10A var eller vad som nu var framdraget.).

Men i allafall nu finns det 50% av investeringskostnaden att hämta i form av stöd (klimatklivet). Så kostnaden kommer i ditt exempel då ner lite per plats i allafall.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
LPG (motorgas) är ganska populärt i västra Europa (Danmark,Holland, Belgien) då det är skattemässigt fördelaktigt (som det en gång var här också) Den Esso mack jag jobbade på en gång grävde ner en tank runt 1990 (hade haft en ovanför innan) och vi sålde en hel del, främst taxi. Men många utländska sommargäster tankade också. Men den grävdes upp igen några år efter sossarnas återkomst -94 då skatten på motorgasen höjdes till samma nivå som bensin.
Detta kommer att hända igen när dom kommer på hur dom ska skilja på hushålls el och motor el, sanna mina ord.
CNG (fordonsgas) är väl det som annars är en mest gångbara gasen för fordon idag. Det är ett "hopkok" av naturgas (metan), Biogas (metan) och Metangas??? typ, eller???
CNG står för "compressed natural gas" d.v.s. komprimerad naturgas, som är av fossilt ursprung. Kemiskt sett består den gasen i huvudsak av metan. Men metangas kan även produceras biologiskt och därmed förnyelsebart. Den kallas då biogas. Den kan även produceras rent syntetiskt, genom elektrolys av vatten som först ger vätgas. Vätgasen omvandlas sedan till metan genom en metaniseringsprocess där den reagerar med kolmonoxid och koldioxid. När gas som huvudsakligen består av metan används som fordonsbränsle kallas den fordonsgas oavsett hur bränslet producerats. Och fordonsgas är mycket riktigt det i Sverige dominerande gasbränslet för fordon.

LPG (liquefied petroleum gas) är kemiskt sett propan och/eller butan. Jag tror inte det varit särskilt vanligt som fordonsbränsle i Sverige men har haft en lite starkare ställning på en del andra marknader.
andersuw skrev: Jag tror inte det varit särskilt vanligt som fordonsbränsle i Sverige men har haft en lite starkare ställning på en del andra marknader
Fram till -94 var det ganska vanligt, men kanske inte i hela landet. Fanns även under en period på -60-talet, men även då "dödades" det av skattehöjning när den började bli populär. Detta var då det som idag kallas motorgas (LPG) som "vi" kallade Gasol "på den tiden"
lennarte skrev:CNG (fordonsgas) är väl det som annars är en mest gångbara gasen för fordon idag. Det är ett "hopkok" av naturgas (metan), Biogas (metan) och Metangas??? typ, eller???
Fordongas som är den största aktören just kör väll en mix av biogas/naturgas (dock minst 60% biogas).
Där jag normalt tankar är det dock alltid 100% lokalt producerad biogas.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Gjorde kontakterna lite större och då g[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]